Antara Networking, Sahabat & Tolong Menolong

Assalamualaikum dan selamat bersua sekali lagi para pembaca blog medanusahawan sekelian. Semoga anda di luar sana semuanya beroleh kesihatan

Syukur Alhamdulillah saya selamat sampai ke Puchong setelah memandu lebih kurang 7 jam dari Kuala Terengganu bersaorangan (tak taulah pulak kot ada orang halus ikut, sebab tak nampak!). Amat jarang sekali saya berpeluang untuk memandu dalam suasana yang begitu selesa tanpa mengantuk. Selalunya saya mengambil hampir 12 jam untuk sampai ke Puchong kerana sering mengambil "short nap", kekadang tu sampai 8 kali di sepanjang perjalanan. Mungkin malam tadi saya mempunyai tidur yang cukup, barangkali!

Kepulangan kali ini adalah kerna beberapa tujuan antaranya ialah membuat penghantaran ke beberapa destinasi termasuk PPK Kuala Selangor, Paya Jaras dan Shah Alam serta sebagai stok di Puchong. Ini adalah penghantaran terakhir untuk model yang sedia ada.

Urusan penghantaran ini telah pun difkirkan semenjak hampir 1 bulan yang lalu dengan pelbagai rintangan kecil yang dihadapi terutamanya melibatkan masalah kos penghantaran. Ini adalah kali ke 3 penghantaran dibuat dari Kuala Terengganu dan sebelum daripada ini, saya sering bernasib baik kerana berkesempatan "menumpang" lori. Kali ketiga ini, puas juga saya "riki2" sehinggalah saya sudahpun menempah tuan lori yang tinggal berdekatan dengan rumah orang tua. Jangkaan penghantarannya ialah pada minggu lepas

Tuah ayam nampak di kaki, tuah saya, saya sendiri pun memang tak tau. Namun begitulah ditakdirkan. Dan inilah pentingnya kita membuat jaringan maklumat. Melalui samada BLOG ataupun forum-forum saya telah diperkenalkan kepada seorang pengusaha ayam kampung yang juga merupakan seorang kakitangan jabatan kerajaan yang sering berurusan dengan barangan keperluan harian. Tidak perlulah saya sebutkan di mana beliau bekerja namun namanya ialah En Taufik. Seorang yang pada saya terlalu senang untuk didekati dan suka mendengar dan suka juga memberi pandangan dan buah fikiran yang bernas-bernas.

Bermula dari perkenalan itulah (setelah mengetahui latarbelakang kerjaya sebenar beliau) maka saya tanpa segan bercerita masalah yang paling serius yang saya hadapi apabila membuat operasi di Kuala Terengganu - masalah pengangkutan. Ininya menjadikan produk saya tidak lagi ekonomik kerana saya terpaksa menambah kos sampingan. Walaupun di Kuala Terengganu, saya telah mempertingkatkan kualiti barangan keluaran khususnya dari segi struktur binaan.

Tidak saya sangkakan bisikan masalah saya diterima sebagai satu pertolongan ikhlas aka bantuan yang memang tidak disangka-sangka. Beliau ikhlas ingin membantu saya untuk menghatar inkubator saya ke Puchong tanpa meminta apa-apa upah kerana lori-lori yang beliau uruskan selalunya berpergian secara "kosong" dari Kuala Terengganu ke mana-mana destinasi termasuk ke Kuala Lumpur. Maka saya segera mengambil kesempatan ini.

Lalu, sekitar jam 5 petang tadi beliau beserta dengan drebar beliau telah membantu bersama-sama mengangkat 4/5 buah inkubator untuk dimuatkan ke dalam lori. Dalam pada itu juga, terdapat kesilapan teknikal yang menyebabkan kesukaran untuk membuat "loading", akan tetapi beliau berusaha keras memastikan "missi"berjaya.

Terharu juga saya mendengarnya. Ini kerana sepeninggalan saya, saya telah mengamanahkan anak saya untuk menaikkan kesemua inkubator ke dalam lori. Akan tetapi En Taufiklah yang menjadi "target" ketika itu menguruskan segalanya. Saya pada ketika itu telah pun berada di Kuantan. Tinggallah En Taufik, drebar dan anak saya menyelesaikan kerumitan sehingga berjaya memuatkannya ke dalam lori.

Sudah lah perkhidmatan itu FREE, saya tinggalkan pula masalah untuk dilangsaikan.

Itulah sedikit luahan hati saya kepada sahabat yang baru sangat saya kenali. Seolah seperti tidak percaya perkara ini berlaku. Terus terang saya katakan, memang saya tidak mengenali En Taufik secara dekat! Tidak pula saya ketahui, balasan yang macam mana yang perlu saya tunaikan kepada beliau.

Untuk En Taufik, saya sentiasa memohon kepada Allah, agar Allah membalas jasa anda setimpal dengan apa yang anda lakukan di dunia dan juga di akhirat.

Apa yang dapat saya katakan ialah TERIMA KASIH DAUN KELADI.

Mutakhir ini, semenjak bermustautin di Terengganu, memang agak ramai saya berjumpa dengan manusia-manusia yang baik-baik dan sanggup membantu khususnya dalam melihat perniagaan saya bertapak dengan baiknya di Terengganu.

Seikhlasnya, saya mendoakan anda semua diberkati oleh Allah dalam apa jua tindak tanduk anda. Amiiinnn.!



3 comments:

bantak said...

hehe sy pun skang rasa nk tukar port je gie bermukim kt sana kena jiwa ada laut sungai dn paya..nasi dagang...org2 baik dan peramah..

Bedin Jusoh said...

Tu la....dah tue tue cam ni baru jumpa port. Bantak boleh datang, p duk kat laut China Selatan. Tak pun duk kat dengan Masjid Kristal. Jadi Nazir Masjid yang tak ada orang tu. Sambil2 tu leh lepas ayam kg di waterfront Masjid...hehehe

Dekat je ngan tempat saya tu, 10 minit je.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment