Happy New Year 2010

Kepada semua pelayar blog medanusahawan, kami mengucapkan
selamat menyambut Tahun Baru 2010.
Semoga tahun 2010 menambahkan kecerian
di dalam kehidupan dan perniagaan anda






Kita Hanya Merancang

Aku fikir, ini adalah satu tajuk yang amat simple yang sering kita dengar dan baca. Jika disambung lagi ayat tersebut, maka Allah yang akan menentukan segala macam usaha dan daya kita. Kita boleh fikirkan, angankan dan mahukan, namum, KuasaNya akan mengatasi segalanya.

Itulah realiti kehidupan rutin sebagai manusia dan hamba. Menyerah kepada takdir sahaja adalah salah, malah ditegah, seseorang orang yang berputus asa amat dimurkai Allah. Sesungggunya tiada yang senang melainkan doa dan usaha serta terus-menerus berdoa tanpa jemu.



Aku telah merancang untuk kembali ke kampung (tinggal di kampung) sejak sekian lama. Angan-angan aku hanya tinggal harapan. Harapan untuk berhijrah bukan hanya setakat menanti munculnya tahun baru, malah sentiasa ada. Tak pernah berganjak, yang berganjak adalah waktu. Bulan berganti tahun, tahun berganti dekad dan sudah melebihi 2 dekad, angan-angan yang aku pasang sejak sekian lama, tetap utuh. Teguh berdiri dalam sanubari ku.

Sewaktu selepas akau "grad" aku terus tercampak ke seberang Lautan dalam usia yang amat muda. Seronok diuji oleh Allah Taa'ala sehingga menjadi manusia yang alpa dan lupa daratan (sebab memang aku orang darat - istilah orang Terengganu). Puas dipujuk oleh "orang tua" untuk pulang, tapi aku hanya mampu mengatakan YE! YE! sahaja. Merealisasikannya adalah jauh sekali. Sedaya upaya aku mencari seribu alasan untuk menidakkan harapan "orang tua".


Kini, setelah sekian lama "orang tua" aku pergi, perasaan untuk pulang ke kampung kembali melonjak lagi tanpa dapat ditahan. Rancak sungguh lambaian. Segalanya berpunca dengan apa yang aku sendiri alami sekarang ini, sebagai pembuat inkubator. Merata tempat telah aku jelajahi, kebanyakannya ialah berkaitan dengan penternakan unggas. Menghnatar, membaiki, mengajar serta membuat pemasaran adalah sudah menjadi tugas atau rutin seharian aku sekarang.


Terkini, aku masih berada di EC (East Cost) atas tujuan membuat pemasaran teknikal ke beberapa bakal pengguna atau pelanggan, termasuklah Jabatan Veterina Bahagian Kota Bharu, Kelantan. Alhamdulillah, kunjungan aku diterima dengan baik dan penuh rasa tanggung-jawab oleh pegawai veterina yang berkaitan. Sebagai pegawai kerajaan, sikap mereka aku harus memuji kerana, bersikap sungguh professional walaupun tidak memberi sebarang komitment untuk membeli, tetapi sebagai kali pertama kunjungan, aku amat merasa selesa kerana mereka telah sudi untuk sekurang-kurangnya menunjukkan minat untuk mengetahui produk-produk dan keluaran syarikat kami. Sikap seperti itupun aku rasa amat memadai. Cukup dan puas.


Setelah beberapa hari berada di Kelantan, aku kembali ke Terngganu untuk tujuan yang sebenarnya iaitu untuk meninjau tapak atau lokasi ternakan baka yang bakal aku laksanakan sebagai langkah pertama aku untuk merialisasikan impian untuk pulang ke kampung. Terengganu kini bukanlah seperti Terengganu yang 10 atau 15 tahun dahulu. Sudah banyak berubah. Sudah banyak industri yang agak pelbagai. Ini yang menambah keyakinan aku untuk terus berdeket-deket memulakan impian.


Semoga impian aku kali ini akan terus subur dan bukan lagi hanya sekadar memasang angan-angan setiap kali datangnya tahun baru. Apa yang berlaku adalah BUKAN sebab datangnya tahun baru, malah ianya HANYA sekadar KEBETULAN. Sungguh! (Maksud orang Terengganu)

PARROT INCUBATORS - Breeders’ Choice

The decision to buy an incubator is increasingly being made by growing numbers of keepers and breeders of birds. There are clear, logical advantages to artificial incubation. Taking away eggs for artificial incubation causes the hen to lay more and so increases the seasonal yield of hatchlings. An incubator provides the breeder a second 'nest' in the event of illness or inexperience of the parent(s). The fascinating process of hatching and bringing a new life into the world is brought so close to the breeder.

It is hard to be indifferent to the sight of a hatchling emerging from an egg - it is a very human response to observe and marvel at such a dramatic natural event. When a parent bird broods and raises their own young it is often difficult to observe the incubation and hatching process. Parent birds are often aggressive and care must be taken to limit the stress and distress of human contact when nests are examined. By incubating eggs artificially, the breeder is able to observe much more closely and also take on the responsibility for the care of the eggs and the developing birds in the eggs. This 'parenting' role of the human surrogate means that the successful use of an incubator is a rewarding event and the interest is all the greater when the parent birds, with their particular personalities, are familiar to the breeder.

Brinsea Octagon 20 Advance EX
The Octagon 20 Advance EX incubator comes with a matching Humidity Pump module to maintain total control of the incubation humidity level and foam-lined egg dividers to protect fragile or damaged eggs and eliminate effects of jolts. The Humidity Pump effectively maintains the humidity level precisely at the level the user sets irrespective of changes in room humidity and so overcomes problems that can commonly lead to eggs failing to hatch – especially in the latest stages of incubation. The Humidity Pump includes an external water reservoir eliminating the chances of water in the incubator harbouring bacteria.







Perubahan Harga

Terdapat sedikit perubahan harga pada 2 item yang saya tawarkan pada ruangan iklan di bahagian "sidebar" iaitu:

  1. Harga Thermostat C.A.E.M diubah dari RM65.00 kepada RM70.00
  2. Harga Digital Thermometer diubah dari RM50.00 kepada RM60.00

Perubahan tersebut terpaksa saya lakukan dalam kadar yang segera kerana sebab-sebab yang tertentu. Perubahan ini bukanlah kerana saya inginkan keuntungan yang lebih akan tetapi disebabkan antara lainnya ialah kerana menghormati perniagaan kawan-kawan yang juga menjual benda yang sama.

Saya telah mendapat beberapa emel yang menyatakan hasrat mereka untuk saya mengubah sedikit harga tersebut kerana harga yang saya tawarkan agak jauh bezanya dari harga-harga yang mereka tawarkan di pasaran.

Dengan perubahan harga ini, saya amat mengharapkan kedua-dua belah pehak dapat menerimanya, baik bakal pembeli mahupun rakan-rakan perniagaan yang lain. Seterusnya saya memohon jutaan kemaafan seandainya tindakan saya ini dan yang sebelum ini sedikit sebanyak telah menjejaskan perasaan atau peluang mereka.

Semoga Allah memberikan kita ganjaran bisnes yang lebih besar lagi atas sifat kesabaran kita ini.

Wallahua'alam.





Incubation Troubleshooting : Enhanced Info

Poor hatching results are frustrating and often confusing due to the large number of factors involved. The most common are given below.
It is important to glean as much information from the hatching results as possible to enable the problem to be analysed in detail. Record dates that eggs are set, incubator settings, dates of hatches, weight losses and the number and condition of hatchings. Candle or break open unhatched eggs to estimate the extent of embryo development.
Some general guides:

As can be seen from the table, most of the symptoms listed above are caused by

a small number of problems.


Temperature - Always follow the manufacturers' guidelines: different incubators will require the thermometers to read different temperatures depending on their design. If in doubt replace the thermometer to check accuracy of the readings.



Infection - If you are getting poor results it is particularly important to maintain good hygiene within the incubator. Thoroughly clean the inside of the cabinet and all parts with a disinfectant solution. Again, follow the manufacturers' guidelines and make sure electrical parts are kept dry.
Humidity - Ideally weigh the eggs to monitor weight loss. Aim for about 13-15% (or more for some altricial species) loss during incubation and alter the humidity level to compensate for too much or too little weight loss.
Egg viability - When eggs do not hatch consistently the incubator or incubation technique is usually blamed but it is essential that the eggs set are viable. The parent birds must be healthy, not too young, old or in-bred if good hatch rates are going to be achieved.

Siri Lawatan Sambil Memberi Penerangan

Semalam saya telah sehari suntuk ke Negeri Perak dengan satu tujuan sahaja iaitu umtuk memberi penerangan kepada penerima inkubator yang berjumlah 11 buah model MI-103, keluaran Niche. Memandangkan terdapat beberapa masalah tentang operasi mesin penetas tersebut ekoran dari kurang memahami cara-cara mengoperasikan mesin. Oleh hal yang demikian, saya telah meminta persetujuan dari Jabatan Veterinar Ipoh untuk sekali lagi turun membuat penerangan yang sejelas-jelasnya.

Memang semasa sesi penerangan tersebut, kali ini agak berbeza bila mana saya memberi peluang kepada penerima (seramai 4 orang) untuk mereka mencuba sendiri. Saya hanya memerhatikan mereka melakukan "setting" suhu inkubator sehinggalah mereka benar-benar faham. Alhamdulillah, mereka semua memang melakukannya sendiri dan mereka juga telah merasa yakin untuk melakukannya sendiri bagi inkubator milik mereka.


Suka saya nayatakan di sini bahawa, ke semua mereka ini telah memiliki "operation manual", namun, saya difahamkan mereka cukup takut untuk mengubah "setting" yang telah dibuat secara "default". Walau apapun, mereka sunguh berkeyakinan untuk melakukannya sendiri.


Saya telah pergi ke 3 tempat yang berbeza iaitu di Sri Iskandar, di Parit (Perak Tengah) dan akhir sekali ialah ke Parit Buntar.




Pemotong Paruh

Anda selalu dan sering melihat ayam atau ternakan anda selalu mengalami kecederaan pada mana-mana bahagian anggota. Ada yang berdarah di kepala, ada yang buta atau cemel mata, ada yang berdarah "bontot", ada yang berdarah di kaki, sayap dan pelbagai kecederaan lagi.

Macam-macam alasan yang anda berikan kepada permasalahan tersebut seperti ternakan tak cukup makan, masalah pemakanan, masalah baka (kekadang itu sifat ayam laga memang suka bergaduh) dan yang lebih teruk lagi apabila ada yang sudi mengatakan ayam itu lesbian atau homoseks. Manakan tidaknya, selalu dan sering sangat anda melihat ternakan yang sama jantina "memanjat" sesama sendiri. Maaf! bukan niat nak bercakap sesuatu yang kotor - ada hamba Allah berkata sedemikian)

Apa pun alasan yang diberikan, ianya amat susah untuk dielakkan dari tabiat sedemikian. Sama seperti kita manusia, apatah lagi manusia diberi kelebihan akal berbanding dengan binatang, kita sering kali gagal mengubah perangai dan sikap. Maka, dengan itu, kaedah terbaik untuk mengelakkan ternakan kita terus menerus tercedera akibat dari perangai tak senonoh itu, maka diciptakan satu produk khusus yang dinamakan sebagai "PEMOTONG PARUH". Kan sekarang ini orang sibuk bercerita pasal iklan "POTONG! POTONG!" Hahaha....

Dalam bahasa orang putih, ianya dinamakan sebagai "DEBEAKER" asal dari kata nama "beak" iaitu PARUH dalam bahasa Melayunya. Jadi yang selalu mematuk dan mencederakan lawan dan kawan itu ialah paruh. Maka untuk mengelakkan daripada ternakan mempunyai paruh yang tajam, maka paruh itu mestilah dipotong menggunakan mesin khas iaitu "debeaker"


Brinsea telah mengeluarkan "Debeaker" yang mempunyai kualiti yang tinggi dan telah sekian lama berada di pasaran. Penggunaan "Debeaker" ini amat sesuai untuk ternakan Ayam Kampung yang memerlukan masa yang panjang untuk dibela. Selain daripada itu juga, "Debeaker" ini amat sesuai untuk digunakan kepada sistem ternakan BAKA di mana ayam-ayam dikurung di dalam reban yang sama dan terdedah kepada masalah patuk-mematuk ini. Maka setelah anak ternakan dipotong paruhnya maka, paruh itu akan tumbuh kembali dengan secara perlahan-pahan dan membentuk satu jenis paruh yang tidak tajam tapi cukup untuk membolehkan mereka menjalankan rutin seharian untuk mematuk dan menyudu (itik) makanan.


Mengapa Perlukan "Eggs-Candling"?

Bertemu kembali pembaca sekelian.

Baru saja saya dihujani denga pertanyaan, kenapa selepas 21 hari, telor ayam kampung mereka tidak menetas! Inilah delima kebanyakan penternak-penternak khususnya yang baru saja menceburkan diri baru berjinak-jinak dengan penetasan telor ayam. Namun mereka ini bukanlah yang pernah membeli inkubatior dari saya dan saya pun agak terlupa nak tanya, jenis apakah inkubator yang mereka gunakan. Bukannya apa, sekiranya dapat kita tahu, ini akan memudahkan kita membuat perbandingan. Tambah-tambah lagi kalau jenis keluaran Niche Strategy Marketing, maka bolehlah saya melakukan sesuatu.
Saya terus bertanya kepada beliau akan sudah berapa lama beliau mula menetaskan telor. Jawapan beliau ringkas, baru dalam lebih kurang 2 bulan yang lalu. Kerana agak buntu juga (maklum lah, dia orang baru), terus saja saya menyuruh mereka mengambil sebiji telor yang kalau ikut perkiraan hari, memang sudah menetas pun. Sambil daripada itu saya suruh dia menggoncangkan telor itu, dan yang peliknya telor itu berbunyi seperti ada air di dalamnya.

Saya tanpa rasa segan terus sahaja menyuruh si dia mengetuk telor itu sehingga pecah untuk memastikan, apakah yang ada di dalam telor itu. Seperti dijangka, telor itu adalah telor tembelang. Kesian si dia, Tak puas daripada itu, saya menyuruh sidia memecahkan beberapa lagi biji telor dan keputusannya adalah sama. Semua tidak ada benih. Jadi, bermula lah temu bual saya dengan penternak itu di dalam telefon. Antaranya ialah pertanyaan saya berkaitan:
  • Dari manakah sumber telor yang telah diramkan iru diperolehi
  • Berapa lama kah telor itu dibiarkan sebelum memasuki mesin pengeram
  • Kalau telor itu dari baka yang tersendiri, adakah pemakanan baka yang diberikan
  • Macam mana kaedah pembakaan dilakukan
  • Beberapa soalan lain yang saya sendiri dah lupa......dan yang terakhir,
  • Adakah beliau pernah membuat "candling" pada setiap telor yang diramkan.
Eggs Candling!
Inilah elemen yang cuba saya berikan sedikit penerangan. Telah banyak juga saya mengikuti blog-blog dan juga forum-forum yang membincangkan isu berkaitan dengan "Candling" ini. Malah ada juga yang berbincang secara terbuka. Apa pun hujah dan pandangan mereka, mereka ada asasnya. Namun kepada penternak yang masih baru, saya ini menyatakan di sini bahawa:
  • Eggs Candling itu adalah teramat perlu sekiranya seseorang itu ingin mendapatkan tahap kecekapan penetasan yang tinggi. Ini bermakna, sekiranya kaedah eggs candling dilakukan dengan betul dan cermat, pada akhir penetasan nanti, anda akan mendapat keputusan yang cukup membanggakan.
  • Kaedah "candling" yang betul ialah ianya mesti dilakukan pada hari 1/3 dari tempoh penetasan sesuatu telor itu diperlukan. Contohnya, untuk ayam kampung, candling dilakukan pada hari ke-7, puyuh hari ke-6, itik hari ke-10 dan pelbagai lagi
  • Memang tidak salah untuk membuat  candling dalam kekerapan yang tinggi, namun bagi saya itu adalah membazir waktu, kecuali lah ada sebab-sebab tertentu.
  • Gunakanlah "lampu egg candling" yang betul dan berkualiti.
Kami di Niche Strategy Marketing mungkin dapat membantu anda untuk membuat kaedah 'candling" yang terbaik. Eggs Candling keluaran Brinsea ini merupakan antara keluaran yang terbaik dari segi mutu dan reka-bentuknya. Insyallah, dengan adanya bantuan "Egg Candling" ini proses penetasan anda tidak lagi menghadapi risiko "telor tembelang" walaupun anda masih lagi mempunyai telor tidak menetas kerana disebabkan kematian.
Dapatkan keterangan lanjut berkaitan dengan Egg Candling  DI SINI

Cara-Cara Mengawal Kelembapan (Untuk Niche Inkubator)

Artikel yang bakal dicoretkan di sini adalah khusus untuk pengguna-pengguna inkubator keluaran Niche Strategy Marketing sahaja. Namun secara amnya kepada pemilik inkubator yang lain pun boleh mendapat sedikit maklumat untuk dikongsi bersama, walaupun tidak dapat dipraktikkan sepenuhnya pada inkubator masing-masing.
Umumnya, semua pemilik inkubator, apa jenis dan jenama sekali pun, perlu mengetahui bahawa, elemen pengeraman, bukan sahaja setakat mengawal suhu di dalam ruang pengeraman dan penetasan sahaja, malah ada satu fator yang amat penting, melebihi dari suhu itu sendiri, iaitu kelembapan. Tidak sama kaedah penggunaan dan keperluan kelembapan berbanding dengan peranan suhu di dalam satu-satu proses pengeraman dan penetasan. Secara keseluruhannya, bagi inkubator-inkubator bersaiz kecil, kita sering kali gagal untuk mengambil tahu bahawa pengawalan kelembapan yang baik dan bersistematik adalah tersangat penting. Ini juga mungkin, reka-bentuk inkubator itu sendiri tidak mempunyai mekanisma untuk membolehkan perubahan kelembapan dilakukan.
Saban hari, pengguna-pengguna inkubator khususnya keluaran saya sendiri, membuat pertanyaan kenapa dan mengapa kadar penetasan terlalu kurang malah menjurus kepada kegagalan penetasan langsung. Kadang-kadang terkejut pun ada juga bila dapat mengetahui tahap penetasan yang teramat kurang. Dan menambahkan kegusaran saya ialah pertanyaan itu dari orang muda-muda dan yang memang pun sudah mempunyai pengalaman menternak ayam (apa-apa jenis ayam sekali pun). Ini kerana, terdapat dari kalangan warga veteran yang dapat menetaskan telor dengan begitu efisyen sekali hampir 100%. Tambah lagi, warga veteran ini hanyalah menggunakan penetas telor otomatik keluaran Niche yang paling asas (basic).

Dari sinilah saya mengandaikan (sebab saya pun baru mengeluarkan inkubator ini) bahawa kefahaman seseorang itu berbeza antara tua dan muda, berpelajaran atau tidak, tangkas atau lembap, peka atau tidak peka, gelojoh atau penyabar sifatnya. Ini adalah kerana, saya tidak pernah membezakan reka-bentuk inkubator keluaran saya, dan kalau ada pun hanyalah dari segi alat pengawalan suhu sahaja. Maka yang demikian itulah, saya sering memberi penerangan yang cukup jelas berkaitan dengan sistem pemanasan dan kelembapan yang sesuai lagi terbaik sebelum pelanggan membuat keputusan membeli.
Setelah dari itu juga saya selalu memberi penerangan berkaitan dengan kaedah dan keperluan penetasan yang paling baik apabila menggunakan inkubator keluaran saya.
Seperkara lagi, sering saya melihat, terlalu ramai yang takut-takut untuk membuat perubahan suhu di dalam ruang penetasan masing dan terlalu bergantung kepada setting awal yang dibuat. Sifat-sifat takut yang sedemikianlah yang sering memberi keputusan yang amat mencurigakan dan merugikan. Perlu diingat bahawa, pengguna mestilah melakukan setting yang tersendiri berpandukan kepada yang antara lainnya ialah jenis telor yang digunakan. Telor yang berbeza mempunyai ciri-ciri penetasan yang berbeza-beza.
Maka, setelah mengenal pasti akan jadual penetasan, maka hendaklah diambil kira faktor-faktor ringkas yang disebutkan di bawah ini sebagai satu langkah yang wajib:

  • Setkan suhu di dalam chamber ketahap yang paling stabil dengan pemantauan yang paling baik

  • Jangan masukkan telor terlebih dahulu sehingga kedua-dua elemen penetasan sudah berada pada tahap yang stabil.

  • Kenal pasti jenis apakah telor yang bakal diramkan.

  • Pastikan telor yang bakal dimasukkan ke dalam inkubator dicatat tarikhnya

  • Pastikan air yang mencukupi berada di dalam inkubator untuk tujuan proses kelembapan terhasil.

  • Pastikan pintu inkubator bertutup dengan baik dan kurangkan kebocoran udara panas/lembap kecuali melalui dua lubang yang dikhususkan (udara masuk dan keluar)

  • Kurangkan kekerapan membuka pintu inkubator kecuali terpaksa.

  • Amalkan proses "scanning" atau "egg candling" ke atas setiap biji telor untuk memstikan hanya telor-telor yang mempunyai janin yang sihat sahaja diteruskan proses pengeraman/penetasan. Untuk pengetahuan, tempoh yang paling terbaik untuk membuat "candling" ialah pada hari ke "1/3" dari tempoh penetasan setiap jenis telor. Contohnya, telor ayam ialah pada hari ke-7, telor itik pada hari ke-10, telor puyuh pada hari ke-6 dan sebagainya. Harus dingat juga, telor-telor tersebut tidak perlu untuk di"candle"kan beberapa kali. Sekali untuk setiap telor adalah memadai.

  • Dan yang terakhirnya, kawalah kelembapan suhu di dalam chamber mengikut rajah-rajah yang disediakan dibawah ini:







  • Kami Menawarkan Lebih Pilihan Untuk Anda

    Selamat bertemu kembali pelayar laman ini sekelian!

    Saya merasakan bahawa anda terlayar laman ini atas beberapa sebab;

  • Anda memang mencari sesuatu informasi berkaitan dengan alat penetasan

  • Anda ingin membuat perbandingan spesifikasi dan harga berkaitan dengan sistem penternakan unggas/mesin penetas telor

  • Anda memang sengaja melayari blog ini sebagai rutin

  • Anda memang menyumpah-nyumpah kerana tersilap melayari blog ini

    Apa pun asas anda, saya terima seadanya. Namun sekiranya anda memang tersilap, maafkan saya kerana anda merupakan pelayar baru blog saya. Namun apa yang pasti anda tidak perlu terburu-buru untuk keluar dari sini. SABAR dulu.....mungkin blog ini memberi sedikit ilmu kepada anda! Mana tau? kot-kot nanti ada sesiapa yang mencari alat penetasan, anda akan ada jawapannya.


    *Satu introduksi yang kurang mantap saya kira


    Seperti yang mungkin anda sudah ketahui, Pristine Omega Sdn Bhd, melalui anak syarikatnya Niche Strategy Marketing merupakan pengeluar inkubator berfungsi otomatik di Malaysia. Biarpun umurnya hanyalah setahun jagung, namun saya sebagai tuan punya syarikat ini telah berkecimpung di dalam bidang pengurusan mesin penetasan telor unggas hampir satu dekat yang lalu. Memang tidak dinafikan, sejak kebelakangan ini, pembuatan mesin penetas telor telah tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Namun, hampir keseluruhan pengeluar-pengeluar yang ada adalah merupakan pembuat inkubator operasi manual.

    Tidak ada salahnya dengan inkubator manual. Pertumbuhan pengeluaran inkubator ini menampakkan persaingan yang hebat, samada dari segi bentuk mahu pun harga. Sepengetahuan saya, hampir keseluruhan mesin pengeram/penetas telor manual ini mempunyai spesifikasi teknikal yang hampir sama antara satu sama lain, dan saya tidak menafikan, rata-rata penetas telor manual ini terlalu murah untuk dibandingkan dengan inkubator fungsi automatik.

    Sudah pasti ada kelebihannya dan ada kelemahan pada kedua-duanya. Namun bukan itu yang hendak saya bincangkan di sini. Rasanya pembaca sekelian sudah hampir sedia maklum akan hal-hal tersebut

    Saya, sebagai pembuat inkubator automatik tempatan juga ada masalah yang tersendiri yang tidak mudah untuk dihindarkan, apatah lagi baru sangat berkecimpung dalam pembuatan mesin ini. Masalah yang sering saya alami ialah berkaitan dengan "products range" yang amat terhad. Kekadang itu, para pelanggan yang berpotensi datang dari pelbagai "speciality". Antaranya ialah:
  • Yang berkehendakkan kepada mesin penetas telor yang sangat kecil jumlahnya, tetapi berfungsi secara automatik

  • Yang ingin menetaskan telor-telor unggas yang dari jenis eksotik dan unggas yang "special breed" atau "rare"


  • Yang ingin menetaskan telor-telor yang amat susah untuk ditetaskan seperti angsa, merak, burung kuang dan sebagainya.

  • Para penggemar pelbagai spesis burung tetapi mahu menetaskannya dalam inkubator yang sama serentak.

  • Kesemuanya itu saya tidak dapat memenuhinya sekurang-kurangnya dalam masa yang terdekat ini. Sehingga sekarang ini, saya baru sahaja mengeluarkan 3 jenis inkubator bersaiz mini, iaitu model MI-101, MI-103 dan Model MI-203. Saya sekarang di dalam proses menyiapkan beberapa unit untuk model yang sederhana besar iaitu Model MI-205 yang boleh memuatkan telor sehingga 1,500 biji telor ayam kampung ataupun sekitar 900 biji telor itik atau ayam belanda.

    Maka, di atas segala kesukaran itu, Allah telah memberi pertolongan kepada saya untuk menemukan saya dengan pengeluar inkubator yang terkemuka iaitu Brinsea. Di dalam posting yang lalu, saya telah menceritakan serba ringkas peranan saya sebagai "authorized dealer" di Malaysia. Saya merasakan, sebahagian dari masalah saya akan selesai dengan menggabungkan produk keluaran Brinsea dengan produk keluaran Niche Strategy Marketing bagi memberi pilihan yang lebih luas kepada penternak.

    Saya berkenyakinan penuh, ramai penternak dan juga penggemar-penggemar ternakan unggas eksotik amat mencari-cari mesin penetas yang memang 100% mampu menetaskan telor yang susah ditetaskan menggunakan kaedah eraman induk atau mesin buatan sendiri, namun dengan teknologi yang diberikan oleh Brinsea, ianya sudah pasti bakal menyelesaikan masalah yang telah sekian lama anda alami atau nantikan. Mungkin ramai yang beranggapan, produk keluaran Brinsea adalah mahal dan kurang munasabah, akan tetapi sekiranya dibandingkan dengan tahap kecekapannnya, itu bukanlah sesuatu yang pelik. Sinonimnya, sesuatu yang berkualiti itu mamang ada harganya, sama juga anda sebagai penternak burung eksotik. Sebab eksotik itullah yang menyebabkan ianya mahal.

    Akan tetapi, harus saya ingatkan di sini bahawa, setiap sesuatu harga yang dinyatakan di dalam blog ini adalah harga yang diselaraskan di seluruh dunia mengikut kadar tukaran wang asing tanpa membuat sebarang pindahan atau tambahan harga. Sekiranya anda membelinya di Singapura pun itu adalah harganya, di England pun itulah harganya, di Indonesia pun itulah harganya. Juga di lain-lain negara, tiada perbeazaan harga.

    Pada posting akan datang, saya akan cuba perjelaskan spesifikasi setiap satu mesin yang ditawarkan oleh Brinsea terutamanya kelebihan fungsi yang terdapat padanya dan kenapa anda WAJIB memilikinya.

    Bersambung lagi........

    Rupa Bentuk Blog Diubah Lagi.....

    Kali ini, terpaksa juga saya ubah sekali lagi rupa-paras dan wajah blog Incubation Specialist ini. Perubahan ini adalah selaras dengan penambahan produk-produk yang telah diwakilkan kepada kami untuk diperdagangkan disamping dengan produk-produk asli keluaran kami.

    Walupun tidak secantik mana, itu bukanlah hasrat utama, akan tetapi perubahan ini sangat perlu untuk menampilkan ciri-ciri mesra pelanggan yang ingin berurusan dengan kami. Memang kami tidak menafikan, bahawa kunjungan ke blog kami tidaklah sehebat mana, akan tetapi dengan adanyalah blog ini, telah juga menghadirkan saya dalam bidang pembuatan mesin penetas telor ini.


    Sesungguhnya juga, Internet mempunyai kekuatannya yang tersendiri dalam memasarkan apa juga produk dan perkhidmatan. Namun, ianya bukanlah sesuatu yang mudah. Saya yakin, sahabat-sahabat yang di luar sana pun terpaksa bertungkus-lumus membuat pelbagai update terhadap blog-blog mereka. Memang, melakukan pemasaran melalui internet tidaklah sesukar melakukan pemasaran melalui kaedah yang biasa (mengetuk pintu dan/atau edar flyers), tetapi ianya memerlukan kreativiti dan kerajinan yang "superb".

    Saya juga dalam proses untuk memahirkan lagi kaedah-kaedah yang lebih berstategik dalam memastikan laman blog saya ini akan mendapat tempat yang tinggi dalam search engine.

    Kalau pengujung melihat keadaan blog saya yang berterabur ni, mintak maaf la sekejap yer! Saya dalam proses mengemas-kini kan apa-apa yang patut.
    Sekiranya anda mempunyai teguran atau cadangan yang positif, anda bolehlah membuatnya. Saya tersangat bersedia untuk melihat semuanya itu demi untuk kebaikan dan perubahan.
    Selamat melayari produk-produk dan perkhidmatan dalam blog saya.

    We Are Now Authorized Dealer Of Brinsea Products In Malaysia

    Welcome back readers!

    Today, Niche Strategy Marketing has officially been appointed as An Authorized Dealer of Brinsea products in Malaysia. As you might well aware, Brinsea has its own Authorized Distributor in Singapore.

    Along with this new appointment, we will definitely provide a better service to the farmers in Malaysia by providing them with variety of choices related to the Egg hatching requirement. Before this, we at Niche Strategy Marketing tried very hard to push customers with a limited choice of products that we personally produced, here locally in Malaysia.

    With the full range of hatchery products lined-up by Brinsea, all we hope that, not only the most commonly used equipment that our regular customers, buyers and/or readers can rely on, but we are now able to provide superior supports to entertain several requests pertaining to the smaller size incubators which is not in our production lists.

    For a record, we received numerous requests to supply smaller size incubators that run with automatic turner. As you might well aware, there are numbers of smaller (I could called it as a super mini incubator) size incubator manufacturers in Malaysia, however, those incubators comes with purely manual operation.

    Of course, in these days, everything are within just a finger-tips. It is true enough. It is however, the product is hardly to be served locally. With this new appointment, not only customers have a better access, but also customer will get a better product services and supports inclusive of spare parts locally here in Malaysia. As far as the commitment is concerned, customers can rest assured, they will be served even better if any of the currently regular users of Brinsea deal with us.

    This is just the acknowledgement page/posting. Surely very litter information of the products is displayed here. We'll be coming back with more and accurate information with the full price lists as has been extended to us by the Brinsea Distributor.

    We'll keep updating to add more info about these new products range adding it to a more variety & choices to our current incubators' models.

    Stay tuned with us!.






    Beberapa Hari Di Ladang Jutafarm


    Sebelum pulang ke Puchong, saya sempat bersama-sama pengurus ladang Jutafarm yang juga bapa kepada En. Suhaimi Embong. Sebelum darpada itu, saya sempat bertemu En. Suhaimi beberapa jam sebelum beliau berlepas ke Timur Leste. Selebihnya saya banyak menghabiskan masa mengemas-kini kedua-dua mesin pengeram Model MI-203 dan juga mesin penetas MH-104 yang disiapkan beberapa hari sebelum saya bertolak ke Kelantan.


    Dalam waktu-waktu yang berharga itu, saya sempat bertanya kepada pengurus Ladang Jutafarm yang juga merupakan bapa saudara saya sebenarnya. Banyak perkara yang saya tidak tahu saya bertanya kepada "orang tua" itu yang bagi saya telah menimba begitu banyak pengalaman berkaitan dengan penternakan ayam Belanda. Walaupun usia telah berada di dalam zon "pinjaman", namun beliau tetap berbakti seadanya. Dijaganya reban, bilik nurseri dan bilik penetasan dengan begitu rapi sekali.


    Mengikut En. Embong, hampir keseluruhan baka-baka ayam Belanda beliau telah mula bertelur semula dengan menghasilkan telor yang ada benih setelah memberi "rehat" yang cukup sepanjang hampir 2 -3 bulan yang lepas di atas beberapa kesilapan yang sangat baik untuk dipelajari. Kini, hampir kesemua telor yang diramkan telah menetas dengan baik menggunakan inkubator yang sama (2 biji model MI-103 yang terdahulu). Mengikut beliau, kini hampir 12 -15 biji telor yang berbenih dikutip dari ladang, dan hampir setiap hari juga En. Embong dapat memindahkan anak-anak tetasan ke bilik nurseri atau "brooding boxes". Terbayang juga rasa ceria di wajah En Embong setelah mengalami sedikit trauma beberapa bulan yang lalu. Saya yang berada di ladangnya itu juga turut tumpang puas hati melihat beliau mengeluarkan anak-anak ayam dari mesin penetasnya.


    Beliau dan juga En. Suhaimi memang memandang ke depan dengan baik sekali. Atas dasar itulah hanya sekarang En Suhaimi "memaksa" saya membina mesin pengeram yang bersaiz lebih besar (dah siap) untuk menampung telor-telor yang kalau mengikut pengalaman En Embong memang aka menjadi banyak sekitar 20 -30 biji sehari berbanding dengan jumlah baka-baka yang dipelihara.
    Sistem Baka "Flocks"
    Sebagai pembuat dan pembekal inkubator, sudah banyak tempat juga saya menjelajah dan melawat pelbagai reban dan juga ladang kepunyaan pelanggan-pelanggan yang menggunakan mesin saya. Untuk rekod, hampir 30 reban sudah saya lawati sehingga kini di seluruh Malaysia. Pelbagai "setup" mengikut ragam dan selera penternak. Agak susah untuk betul-betul saya memastikan adakah mereka mengikut teori yang dibuat di dalam kebanyakan buku. Kekadang saya pun kurang faham, kenapa dan mengapa mereka berbuat demikian walaupun penjelasan yang diberikan kepada saya agak berjela.
    Namun, antara banyak-banyak reban yang saya lawati, saya merasakan reban kepunyaan Jutafaram merupakan reban yang paling bersistematik dan hampir kepada ciri-ciri sistem "FLOCKS" walaupun ianya bersaiz kecil. Ianya cukup bersih dan ditambah dengan sistem pengasingan yang dibuat antara "flock". Memang menarik sekali untuk dijadikan panduan kepada penternak-penternak.
    Mengikut En. Suhaimi, beliau akan cuba sedaya-upaya untuk memastikan setiap jenis dan warna ayam Belanda akan dipisahkan mengikut warna dengan bilangan baka ayam jantan dan ayam betina yang dikadarkan mengikut kesesuaian. Tambahan daripada itu, En. Suhaimi telah "memaksa" bapanya menggunakan sedikit kaedah "IT" dengan memperkenalkan kaedah REKOD yang sistematik. Setiap flock diberikan nama dan disediakan kad rekod yang berkaitan dengan peneloran, pemakanan, kematian dan macam-macam lagi. Ini lah yang akan menambahkan kesibukan En. Embong berbanding dengan apa yang beliau pernah alami sebelum daripada ini. Mahu atau tidak, ini adalah sesuatu yang terpaksa dilalui oleh penternak.
    Cara konvensional telah berlalu. Bak kata orang tua-tua dahulu, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Inilah lazimnya. Sesuatu itu tidak akan datang begitu saja. Bagi En. Suhaimi, seperti yang beliau janjikan kepada TVI dahulu, beliau akan mengambil masa 3 - 5 tahun untuk melihat kejayaan yang beliau buat hari ini. Dan inilah sesungguhnya bentuk perancangan perniagaan ideal. "Return Of Investement (ROI)" atau pulangan keuntungan sesuatu perniagaan mestilah melalui satu jangkamasa yang sesuai dan munasabah.

    Semoga En. Embong, Encik Suhaimi dan seterusnya Jutafarm akan terus Istiqamah dan kejayaan akan pasti menanti.

    Will This Be A New Opportunity?

    Welcome back my friends!

    Surely, my blogging is different from many other blogger that you used to surf. You may say it is rojak or "pickle". You can name it anything. For as long as you wish to read, I shall thank you with a bundle of smiles. Without you, my blog is dormant. With you are reading this rubbish (hopefully not!), my blog is alive. Though there is little or no information can benefit you right away, I am happy coz you have been visiting me indirectly. Stay tuned!


    As has been mentioned number of times, this time I will spell out quite in details the purpose of visiting Kelantan. For many of my close friends, they know me that I am originating from Terengganu. I born in Terengganu. I can still have a "tongue of Terengganu, very pure dielet - hardly to remove. Even when I speak and write, I do it fluently in Terengganu dialect.



    Kelantan? Yes! Pasir Tumbuh Kelantan. I have my daddy moved to Pasir Tumbuh Kelantan to further or enhance his knowledge in Islamic studies particularly Quranic Studies. Pondok Pasir Tumboh is amongst the best Islamic Studies Center. Their format of study is different from what has been thought in a normal school or Masjid. It is a formal and it is in a form of Small group. Numbers of groups mastering the different kind of speciality or streams. Every groups has its own teacher. Under the same roof no separation between each group, under the same hall of the mosque. Very harmony almost full of jubah, from youngters to the aged people who live in a subsidized age!



    The purpose of visiting daddy turned to be a highly potential business opportunity. I have had a call from a person whom I know used to teach at Masjid As-Salam Puchong Puchong Perdana, twice a month. He is Prof . Ust. Dr. Kamarulzaman Yusoff aka KAYU from UKM who have a special duty at Machang. But out of the sudden, he wanted to meet me here in Kelantan for the next morning breakfast appointment. To add to the supprise, he told me that, the tomorrow breakfast will be hosted with the Machang Assemblymen, name YB .Ust Zulkifli. I was mumble a while then.



    He passed me the call and spoke to Ustaz (YB) Zulkifli. Over the phone, YB insisted to meet me over the breakfast in Machang together with Ustaz KAYU. Earlier he mentioned about the hatchery technology which is about my specialty. Hhmmm... that is reason why he is called Prof/Dr/Ustaz. He has a very sharp memory. I only spoke to him once only, few months ago while having entertained him after he completed delivering his Kuliah at Masjid As-Salam. Merely told him that I have involved in the making of incubator (hatchery equipment)



    The next morning, me and my dad travelled from Pasir Tumbuh to Machang. Becoz we are new to Kelantan, we have taken a very long way to reach Machang, but we managed to reach much earlier then them. We met them at Sekolah Menengah Sains Machang. During the buiness talk at a Nasi Kerabu stall, YB Zul insist to buy some of the incubators from us but with one (1) condition. We must able supply the eggs (eggs with good fertility and certified by us and not others - very big meaning) together, as the bottle neck always faced by the farmers are the inability to produce quality eggs. YB also stressed that, the purchase is not for him but for the majority of the potential farmers under his DUN. Having been discussed with YB Zul, he brought us to visit his EM-AS reactor which he is to be a licence operator producing EMAS (activated EM) on their own brand name.



    Later he brought us to the The Markas Tarbiyyah PAS where we were listening to the kuliah delivered by YB (ADUN) Pasir Tumbuh, Ustaz Baihaki in about an hour. Thereafter we continued discussing the potintial business that we can together explore in Kelantan via his personal capacity as ADUN and (EXCO)?. We have had a light drink. No politic talking.



    YB Zul is a simple person and/but very serious in making decision. Though sometimes looks like joking. That's probably his style. He has a very broad mind in agriculture industries. Kelantan is very lucky to have his ADUN who is very hard-working helping peoples.



    Now, everything is me. I have to make a calculation if I wanted to take a very positive challenges. Nothing come so easy. The higher you climb the harder the barrier is. Only wisdom will allow you to pass this barrier. I have falled many times before. Will this time be the same again?



    For the record, I have not made any effort yet to climb any office (government office) to market my product. Everything comes by nature via Internet.



    Now, I keep my finger-crossed. I will fully calculate the offer. Then only I leave to Allah to set my faith. Be it good be it bad, I have to accept.



    Thank you UST KAYU for arranging my business appointment with these two YBs. I owe you 1 teh tarik and will do it when I meet you in Masjid As-Salam in the near time to come!








    Uuuuhhh! Mobile Internet, Now I Fully Realized!

    My vacation and business trip to The East Cost Of Peninsular Malaysia has not come to the end yet!. Yesterday, we reached here In Terengganu again. Nothing much except to complete the uncompleted jobs which I left proir to visiting Kelantan (later in a separate posting I will elaborate the purpose of visiting Kelantan.Now, it is about time to talk about the mobile Internet.

    Way back to the year 2006, I have bought a set of mobile wireless "EDGE" which also acted as a wireless modem. It is a PCMCIA slot card. It was extremely good. Those days, I bought the EDGE card purely due the crazy Internet "Gambling" called. It was a trauma when we talk about FOREX. I have got involved in the Forex thru a formal class I attended in the late 2005 where during those time, I can bet there were so little people knew about Forex. And to add to the story, I used to set up classes purposely to teach people about Forex. In fact I used to earn very good incomes by teaching Forex. Though teaching Forex was extremely a good income, but it was not good enough to lure me. Traded Forex even much better. But soon after realizing Forex has not passed the Halal compliance in terms of syariah, I stooped trading Forex. Thus I stopped engaging with EDGE mobile Internet right-away. The EDGE cards is still there (my house). Unused! as good as NEW! Awesome! Call me if someone need it! Hehehe

    Now, back to the current situation!. Almost 4 years from the time I stopped using the EDGE (though it was not as fast as 3G, but it was so stable and OK), I can feel that, I lost something that is really, really important in the Internet life! It become a reality when I got stucked during my stay in Pasir Tumbuh, Kelantan. The newly vacant house that we moved in has not equipped with the internet facility yet and I would strongly feel it will never be fixed as nobody want to use except my family and me. My daddy will not use it for sure!

    To add to the worse situation, I have something to post in my blog as part of my casual routine to have the blog active and live. The whole part of Pasir Tumbuh has no Cyber Cafe at all. Almost every angles and squares I asked, the answer was "NO". I believe there are a lot of Broadband facilities, the only problem was, non of the area served with Cyber Cafe. Thus My daddy & me has to make the special efforts travel to Kubang Kerian near to the HUSM (Medical Campus for USM). I almost gave up until my my dad asked the owner of the hotel. And I was lucky as there is one Cyber Cafe operating, named See See Shopper. The name itself does not reflect the Internet Cafe that can cause a misleading situations to the passers-by. Really. At glance, the meaning is very ambiguous, though it is meant for the same thing.

    This sometimes, make me feel how important the name of the company or the MOTTO of the company that can carry weight to the whole idea of marketing our products and services.

    The time was a bit late when I reached the See See Shoppers. It was 9.30 pm when I started surfing. Ones can imagines, after about a week that I missed the Internet, I have to spent few minutes to read emails and reply. Needless to say that I missed a lot to the most and favorite forum bicarajutawan. Never have a chance at all to browse tru. I quickly uploading and downloading almost all the images and data in order to publish a back-dated posting. I only managed to make 1 posting. Syukran! God (Allah has helped me with super patience! as there are potential customer wish to have a look on my latest product MI-203 Medium size incubator).

    The time showed 10:37. I doubted if I could complete another interesting posting. Thus I kept it pending as I knew and as has been regularly advised by my mentor (my dad), "DO NOT PRACTICE TO MAKE A LEFT-OVER". Then I stopped as he has waited for me outside the See See Shoppers door.

    Anyway, thank you for the See See Shoppers, though there were no A/cond installed, I still managed to complete 1 post plus a chance to read and reply my e-mail.

    I promised and I strongly urged to my self, I will get a fresh set of mobile internet any time soon when I reach Puchong though I tried to survey up to the boarder of Thailand, Rantau Panjang. But I still believe, over in Kuala Lumpur, there are more choices and rest assured the price and services are far more better than anywhere else.

    Pelancaran Inkubator Model MI-203

    Sekarang ini saya masih lagi berada di Pantai Timur, iaitu di Pasir Tumboh Kelantan. Telah beberapa hari di sini. Kedatangan di sini adalah atas beberapa alasan yang akan saya terangkan pada posting yang akan datang. Kira-kira, posting ini juga merupakan posting yang "back-dated" perihal inkubator model sederhana besar keluaran Niche Strategy Marketing, iaitu model MI-203.

    Seperti yang pembaca sedia maklum, model ini adalah berkapasiti melebihi 700 biji untuk telor ayam kampung. dan sekitar 400 - 500 biji untuk telor ayam Belanda dan telor itik. Untuk telor puyuh, sudah tentu mencapai melebihi 1000 biji (anggarannya ialah sekitar 1500 biji bergantung kepada kaedah tray telor yang digunakan.

    Inilah merupakan unit yang pertama dikeluarkan dan dibina dengan jayanya oleh syarikat kami. Sepatutnya, kami telah mengeluarkan 2 bulan lebih awal mengikut jadual asal, akan tetapi di atas kesibukan yang pelbagai, pengeluaran telah tertunda dan hasilnya, pada minggu lepas iatu tanggal 8/12/2008, inkubator MI-203 yang pertama telah berjaya dikeluarkan dan pelanggannya ialah kepuyaan Syarikat Jutafam, iaitu syarikat milik Saudara Suhaimi Embong yang berada di Kuala Terngganu. Kalau mengikut persetujuan awal, En Suhaimi telah menempah pada dua bulan yang lepas lagi, namun saya cukup bersyukur, disebabkan masalah waktu yang dihadapi oleh En. Suhaimi dicampur pula dengan masalah kesuntukan masa, maka tertangguhlah sehinggalah beberapa hari yang lepas.

    Sehingga sekarang ini, Encik Suhaimi atau Jutafarm telah memiliki 2 buah inkubator model MI-103, 1 buah inkubator model MI-203 dan sebuah mesin penetas model MH-104. MH-104 merupakan sebuah mesin penetas semata-mata atau "hatcher" kalau dalam bahasa Inggerisnya. Tujuannya ialah untuk memindahkan telor dari mana-mana model inkubator, 3 hari sebelum proses penetasan berlaku, tidak kira apa telor sekali pun. Hatcher ini atau MH-104 tidak perlu dipusing-pusingkan traynya kerana ianya tidak mempunyai apa-apa tray yang boleh berpusing kecualilah slider untuk memuatkan tray-tray telor yang direka khusus untuk penetasan.

    Untuk pengetahuan, jika menggunakan kaedah "egg truning", memusingkan telor diperingkat akhir pusingan pengeraman adalah ditegah untuk memberikan kadar penetasan yang maksima. Telor-telor hanya diletakkan di dalam bekas khusus yang mempunyai aliran suhu dan kelembapan yang hampir serupa sewaktu telor-telor melalui proses pengeraman. Yang membezakannya ialah telor berada di dalam keadaan statik tanpa perlu digerak-gerakan sehinggalah anak-anak unggas berjaya menetas.

    MH-104 juga direka khusus dengan traynya yang tersendiri bagi memastikan anak-anak tetas selesa berada di dalam mesin tetasan sehingga 3 hari sesuai dengan keadaan semulajadi penetasan. Oleh kerana MH-104 mempunyai empat tingkat untuk menampung tray telor, maka ianya direka khusus dengan mengambil-kira faktor keselamatan anak-anak ayam supaya anak-anak tetasan masih boleh bebas bergerak, namun ianya memberi jaminan bahawa anak-anak tetasan tidak akan jatuh ke bahagian bawah (Sekiranya jatuh, kemungkinan besar anak-anak ayam ini boleh mati ataupun cedera parah).

    Oleh kerana En Suhaimi merupakan antara pembeli yang sangat membantu Niche Strategy dalam mempromosikan produk keluaran kami, maka kami hanya menghadiahkan mesin penetas model MH-104 ini percuma, memandangkan memang Jutafarm memerlukan mesin pengeram setelah hampir keseluruhan inkubatornya penuh dengan telor pada setiap masa. Untuk pengetahuan juga, Jutafaram merupakan penternak Ayam Belanda yang aktif di Terengganu dengan memmpunyai reban sistem "flock" yang amat baik.

    Semoga En Suhaimi atau Jutafarm dapat menjalankan urusan penternakan mereka dengan lebih jaya lagi setelah memiliki inkubator yang mempunyai kapasiti yang lebih besar berbanding suasana dua atau 3 bulan dahulu.

    Introducing New Gadgets in Temperature Controller

    In line with series of suggestions either to meet the customers' requests, adding variances of features to provide more options as well as the intention to reduce the whole incubator cost so that more farmers can afford to own it in the near time to come.

    We, at Pristine Omega Sdn Bhd through its whole subsidiary company, Niche Strategy Marketing has put continuous efforts to ensure the production of our very-owned incubators achives its own standard thus satisfiying the buyers. In other word we want to make sure from time to time, it is becoming worth of spending.

    When we talk about incubator, normally we are talking about the hatching capability, either be it a manual or automatic function incubator. Of course there shall be differences between the manual and automatic incubators when it comes to the capacity. Generally, when the farmers have hundereds of eggs to be hatched, the niche to use automatic incubator is very clear. However the way the incubator acts especially in terms of producing heat and heumidity in the chamber must be defined. It would much easier to control both of the parameters; heat & humidity when using the manual incubator of course. However, the user (farmer) will face the limitation of eggs capacity.

    Generally also, manual incubator uses single layer tray whereby, when using automatic incubator, the system incorporates with egg turners hence multi-layer tray is used. The multi-layer tray or turner is of course receives the different level of heat and humidity. If this humidity and heat is not properly controlled, the distribution of heat & humidity becomes uneven. This will lead to the poor hatcheability. In order to have the best control of those parameters, the air-circulation method is best to be applied. Without this, extreme saturation of heat & humidity will become very obvious.


    Thus, not only the method must be correct and perfect, but also the use of gadget or equipment must also be appropriate. It is here, where Niche Incubator rapidly respond to the compalints and suggestions. There are people who likes to use the digital tempertaure controller. To this user, it has a lot of freedom as the control and the monitoring of humidity is under the same gadget. But the user has to pay a bit more price in order to enjoy the features. However there are also some users complecent with the use of the simple and basic control system such as using thermostat and analog tempereture meter.

    Whereby, at the same time, there are users who want to own the machine by having installed the thermostat and digital temperature meter as they feels that monitoring of the changes of these parameters is best if it can be associated with digital figures. Not withstanding the pro and the contra of the different kind of gadgets is clearly exist, it is however depending on the behavior of each and everyone of the user, But WE at Niche Strategy Marketing always sensitive to the provide the best options to customer.

    The latetest measuring gadget for me is the combination of CAEM thermostat and Digital Temperature meter fo a little bit more cheaper price. For information, the CAEM that we are using or introducing is ranging from 10 deg. - 40.0 deg. Hopefully, by using this CAEM, the monitoring of temperature and humidity will become more precise as compared to the majority of other thermostat brands and at the at same time it provides good firing safety as it is made.

    The above posting should have published few days back from the date of our departure for the whole family vacation to the esat cost.

    Business Tuor Ke Pantai Timur

    Huh! Bunyi macam bagus! Tapi tak apa itu adalah sekadar motivasi untuk diri sendiri. Motivasi itu amat perlu dan kadang-kadang kita terpaksa mengada-adakan secara paksa. Kalau tidak lesu lah sesuatu impian itu. Samalah juga dengan kaedah marketing melalui alam maya. Kepada sesiapa yang menggunakan laman web atau blog, kenalah terpaksa rajin-rajin dan ringankan jari-jemari untuk mematuk papan kekunci komputer ini.

    Itu sekadar mukaddimah. Hahaha! tak taulah pulak panjang mana isi kandungan posting ini kali ini.

    Ni saya dah berkira-kira nak drive to the east coast. Nampaknya kena redah hujan dan juga banjir di Negeri Terengganu. Ada 2 3 tujuan saja untuk saya ke East Coast ni. Pertama untuk pulang ke kampung melawat emak dan kaum keluarga yang lain. Yang keduanya ialan untuk memasang beberapa unut mesin penetas telor yang ditempah di sana. Dan yang ketiganya ialah untuk berjumpa dengan beberapa bakal pembeli (saya agak saja lah sebab dah selalu sangat bertanya...hehehehe...kira2 akan jadi la tuh)

    Oh...yang ke empatnya nak jumpa geng-geng penternak yang selalu duk sms saya, namun tak juga kenal-kenal lagi. InsyaAllah, nanti bolehlah kita kenal sesama sendiri. Adalah beberapa orang nanti.

    Hah! Itu saja posting kali ini.




    Tempahan Inkubator Untuk JPV Ipoh

    Semalam, seperti yang telah dijanjikan kepada Jabatan Veterinar (JPV) Ipoh, kesemua stok atau tempahan Inkubator untuk Veterinar Ipoh yang berjumlah 9 set telah sedia untuk dihantar. Persetujuan asal dengan JPV Ipoh, penghantaran awal sepatutnya berlaku pada tanggal 25hb November, 2009. Namum pada tarikh tersebut telah agak hampir dengan tarikh hari Raya Korban yang mana saya selaku Setiausaha Masjid As-Salam Puchong Perdana agak sibuk dengan program penyembelihan Qurban Perdana yang berjumlah 14 ekor lembu, maka dengan itu saya telah meminta kebenaran JPV Ipoh untuk menangguhkan penghantaran tersebut ke satu tarikh yang baru iaitu esok 1hb. Desember 2009. Dan permintaan saya itu dipersetujui oleh pegawai JPV Ipoh yang berkaitan. Dalam pada itu sempatlah juga saya menyiapkan apa yang patut bagi memastikan penghantaran itu tiada cacatnya.

    Penghantaran kali ini mungkin sedikit berbeza dengan pengantaran yang sebelum ini, di mana kesemua 9 unit inkubator model MI-103 yang ditempah itu akan dihantar ke JPV Ipoh terlebih dahulu dan barulah kemudiannya saya ke Sri Iskandar untuk memberi penerangan kepada bakal penerima inkubator tersebut. Khabarnya terdapat 3 individu yang bakal menerima inkubator Model ini yang berfungsi secara otomatik memusingkan telor untuk tetasan.

    Tidak ada banyak perbezaan dari segi spesifikasinya melainkan saya menambahkan satu lagi "nilai tambah" kepada fungsi yang sedia ada iaitu Lampu di dalam ruang penetasan. Lampu ini berfungsi untuk menyuluh sekiranya tuan punya inkubator ingin meninjau apa sahaja yang berlaku di dalam ruang pengeraman dan penetasan walaupun dalam persekitaran yang gelap.

    Selain daripada itu, terdapat sedikit perbezaan warna pada badan inkubator, akan tetapi kesemua spesifikasi bahan yang digunakan adalah sama sahaja. Memang semenjak dari awal lagi, saya tidak menghadkan warna untuk membezakan antara model-model inkubator keluaran saya. Sebahagiannya ialah untuk mengurangkan kos binaan inkubator yang sememangnya saya menempah dari kilang pembuat perabut. Maka dengan itu seharusnya bagi mengurangkan kos binaan, maka saya membenarkan inkubator itu dicat dengan cat lebihan kabinet. Akan tetapi, sekiranya jumlah yang ditempah oleh pelanggan adalah dalam kuantiti yang banyak, maka saya akan cuba untuk seragamkan warna-warna tersebut.

    Kepada bakal-bakal pembeli yang lain, sekadar makluman sahaja bahawa, sekiranya anda berhajat untuk membeli inkubator keluaran kami, tempoh yang paling awal yang dapat saya siap/hantar ialah dalam tempoh 2 minggu dari tarikh terimaan wang cagaran.
    Kami yakin dengan beberapa nilai tambah yang telah dilakukan dari semasa ke semasa termasuk rekabentuk alat pengawal akan menjadikan Inkubator keluaran kami bertambah mesra pengguna dan terima kasih saya yang tidak sudah-sudah kepada pengguna-pengguna yang telah mengesyorkan beberapa penambah-baikan.





    Selamat Hari Raya Korban 1430H

    Hari ini, tanggal 27hb November 2009, merupakan hari kebesaran Umat Islam bersempena mengingati sejarah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim A.S bersama isteri dan anaknya Nabi Ismail A.S. Diringkaskan di sini, kita Umat Islam di Malaysia menamakan sebagai Hari Raya Qurban, mengambil keberkatan wahyu Allah swt yang menyuruh Nabi Allah Ibrahim menyembelih anak yang amat disayangi yang akhirnya digantikan dengan seekor binatang yang dinamakan Qibas.

    Itulah sebenarnya salah-silah atau asal usul Qurban yang sering kali kita zahirkan atau jalani di Malaysia mahupun Umat Islam yang lain di seluruh dunia. Kepada yang memahami erti sebenar Hari Raya Qurban ini, mereka melakukan penyembelihan binatang seperti lembu, kambing, unta atau kerbau sebagaimana menunaikan perkara sunat yang amat dituntut oleh Allah swt disamping mengerjakan haji kepada yang mampu.

    Lantaran itu, jika difahami dan dihalusi dalam skop yang lebih luas lagi ialah kita sanggup berkorban apa saja demi menegakkan hukum Allah di atas dunia ini dan jika dilebarkan lagi erti pengorbanan yang sebenarnya ialah melakukan apa saja yang mendatangkan manfaat kepada yang memerlukan.

    Itulah apa yang cuba saya naytakan di sini. Pengorbanan itu datang dalam pelbagai bentuk selagi mana ianya tidak melangkaui nilai-nilai syara' termasuklah mengorbankan masa, tenaga dan wang ringgit demi untuk mengecapi sedikit kemanisan di dalam kehidupan seharian. Dan ianya berlaku terhadap diri saya insan yang kerdil ini yang menjalani proses kehidupan sebagai Pembuat Inkubator Automatik secara kecilan di Puchong.

    Bagaikan perlakuan yang dirancangkan, saya telah didatangi sedikit permasalahan yang memerlukan sumbangan masa, keringat dan kewangan yang boleh diringkaskan lagi sebagai "Pengorbanan". Bibit-bibit pengorbanan yang berlaku adalah berkaitan dengan kerja-kerja perkhidmatan selepas jualan kerana ini adalah sesuatu yang termaktub dalam sebahagian terma yang dinyatakan dalam perjanjian samada lisan atau tertulis. Antara pengorbanan yang agak besar sepanjang saya menjadi pembuat inkubator ialah:

    1. Menggantikan 1 set inkubator yang baru kepada Seribumi Ternak di mana inkubator asal seringkali gagal berfungsi dan setelah pelbagai cara dibuat untuk mengatasi masalah yang sama sahaja sejak dari awal pembelian inkubator dari saya. Kejadian yang unik ini hanyalah berlaku kepada En. Zul Helmi sahaja dan bagi saya adalah sesuatu yang agak luar biasa. Manakan tidaknya, hampir benda yang sama sahaja yang mendatangkan masalah kepada saya iaitu masalah thermostat dan temperature controller.
    2. Saya baru sahaja pulang dari Tangkak, Johor untuk mengambil anak pulang ke Puchong untuk berhari raya di Puchong. Anak merupakan seorang pelajar di sebuah institusi di Tangkak. Kehabisan tiket bas telah menyebabkan saya melakukan "pengorbanan" untuk mengambil anak. Dalam waktu yang sama jugalah, En Mazuan dari Tangkak telah membuat aduan berkaitan dengan masalah ketidak-satabilan suhu dalam inkubator beliau. Dan di sinilah saya membuat sedikit pengorbanan untuk membuat pemereksaan ke atas masalah yang diajukan kepada saya dan ternyata memang "Rainbow" thermosatat merupakan punca kepada masalah ini. Diringkaskan cerita, thermostat Rainbow telah ditukar baru (Rainbow juga) dan ianya telah berfungsi dengan baik sekali.

    Nota:


    Dalam satu posting yang terdahulu, saya pernah menyatakankan bahawa ada kekurangan sekiranya kita menggunakan thermostat Rainbow berbanding dengan ketepatan suhu yang diberikan oleh Temperature Controller. Malah bukan saya sahaja menyatakan demikian, ramai lagi pengalaman yang pernah diberikan oleh ahli-ahli Bicara Jutawan yang menyatakan perkara yang sama. Antara masalah yang pernah dihadapi oleh pengguna Rainbow khususnya dalam pembuatan penetas telor ialah berkaitan dengan julat suhu. Terdapat sebahagian thermosatat itu memberikan sehingga melebihi 10 Darjah Celcius berbanding dengan suhu sebenar yang kita setkan. Keadaan ini sering berlaku dan kebanyakannya ialah di sekitar 4 hingga 5 darjah di atas dan di bawah paras suhu yang disetkan.

    Namun apa yang berlaku kepada En. Mazuan adalah sedikit berlaianan dengan apa yang saya sangkakan. Walaupun ianya berkaitan dengan Rainbow, tetapi bukan setakat masalah julat suhu yang tinggi diberikan, tetapi suhu menjadi "gila" apabila suhu di alam chamber berubah-ubah dalam kadar waktu yang tidak mengikut ragam yang sepatutnya. Kejap julat tinggi melebihi 50 darjah dan sebaliknya.

    Dari apa yang saya perhatikan, memang tahap kualiti thermostat Rainbow adalah kurang sesuai untuk digunakan sebagai alat pengawal suhu sesuatu inkubator. Ini adalah kerana "inconsistancy" dari thermostat tersebut. Berbeza2. Ada yang OK dan ada yang kurang OK. OK dalam ertikata yang sebenarnya, ia tidak mendatangkan masalah langsung setelah sekian lama digunakan. Dan dalam waktu yang sama, ianya cukup memberi masalah kepada pengguna bukan sekadar ketidak-tepatan julat suhu yang diukur, malah kemampuannya menjalankan kerja. Sekejap OK dan sekejap tidak OK. Ini lah yang terjadi kepada Inkubator yang dipasang pada En. Mazuan, Tangkak.

    Walaupun demikian, saya tidak lah sampai memberi "rating" teruk yang melampau kerana dengan thermostat Rainbow jugalah saya telah menjadi pengeluar inkubator fungsi otomatik kecilan. Dan telah ramai juga pelanggan saya telah memilih untuk menggunakan Rainbow thermostat. Hanya jumlah yang terpencil sahaja yang mendatangkan masalah.

    Akan tetapi atas sifat yang terpencil itulah saya terpaksa "BERKORBAN" untuk memberi perkhidmatan yang sepatutnya kepada pelanggan-pelanggan saya supaya setiap sen yang dilaburkan akan dimanfaatkan secukupnya. Jesteru itu, saya mengorbankan masa dan keringat, malahan duit semata-mata untuk memastikan kepuasan pelanggan. Cumanya, saya sebagai pembuat ingin memaklumkan bahawa kekadang saya tidak mampu melangsaikan satu-satu permasalahan itu dalam waktu-waktu tertentu seperti dikehendaki oleh pelanggan. Dan saya rasa itu adalah sesuatu yang biasa dan harus diterima disebabkan masalah keterbatsan jarak dan sempadan.

    Semoga, pelanggan-pelangan saya yang pernah bermasalah, merasa selesa dengan perkhidmatan yang pernah dan akan diberikan.