Scammer Ada Di Mana-mana - Waspada

Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua.

Era perniagaan dihujung jari sudah lama betapak di One Malaysia ni. Biasanya ia dikaitkan dengan perniagaan internet atau perniagaan "ONLINE". Oleh kerana perniagaan secara demikian tidak melibatkan transaksi secara berdepan, maka sering kali ujud penipuan bilamana pembayar tidak menerima apa-apa barang seperti mana bayaran dibuat. Selalunya "penyedia perkhidmatan" membuat pelbagai helah dan alasan yang memungkinkan pembayar menerima alasan2 tersebut.

Dari sekecil-kecil transaksi sehinggalah yang melibatkan urusan mega. Di awal-awal dulu sering kali kotak emel diterjah dengan pelbagai pelawaan pelaburan yang cukup meragukan kesahihannya. Pelbagai bentuk dan muslihat. Lantaran itu penyedia perkhidmatan e-mel seperti Google, yahoo! hotmail dan sebagainya menyediakan 1 opsyen kepada pengguna untuk menyahkan emel dari kotak simpanan sekiranya emel tersebut berbau "penipuan" Ianya dinamakan sebagai "SPAM FILTER". Bagus kemudahan ini dan memberi banyak manfaat.

Namun demikian kemudahan sedemikian sudah diaplikasikan kepada sistem SMS atau MMS. lantaran itu terlalu ramai pengguna telefon mudah alih menerima sms yang menjurus kepada scam. Ianya tidak terhad kepada barangan yang bersifat IT. Malahan banyak lagi.

Antaranya baru-baru ini saya didatangi oleh seorang penghantar sms menawarkan perkhidmatan membekal anak ayam kampung dengan harga yang memang tidak masuk akal. Tidak cukup dengan itu "Scammmer" ini menawarkan potongan harga yang "kaw-kaw" demi untuk meyakinkan penternak. Scammer ini sanggup menghantar sms yang berkali dan tidak kurang juga menelefon untuk lebih meyakinkan lagi.

Dalam masa yang sama pelbagai tektik digunakan termasuklah menyamar diri sebagai seorang Islam setelah mengenali saya ini seorang Muslim. Dengan telor bahasa yang memang saya kenal pasti itu bukan seorang Melayu yang lazimnya (melayu itu adalah Islam di Malaysia ini). Sanggup dia mengaku yang dia adalah saudara baru Islam.

Dalam suasana yang mencurigakan, saya pula didatangi oleh seorang teman penternak yang menghadapi masalah yang sama. Beliau juga dihubungi oleh scammer yang sama.

Takutkan akan perkara ini menular dengan lebih hebat lagi, saya telah meminta kerjasama seorang yang memang mahir dalam membuat urusan sedemikan (soal tawar-menawar). Maka berlakulah satu lakonan yang mana pada akhirnya menjurus kepada terbukti beliau adalah scammer.

Selepas daripada itu, tidak ada lagi mesej-mesej liar yang cuba memerangkap para penternak. Dan semoga ianya memberi sedikit pengajaran dalam menjadikan saya lebih berwaspada lagi.


0 comments:

Post a Comment