Lawatan PPK Kuala Selangor

Kesibukan saya masih belum reda lagi. Tambah-tambah musim tengkujuh. Walhal, pada lazimnya musim tengkujuh selalunya melibatkan negeri di Pantai Timur dan Utara Semenanjung sahaja. Namun pada tahun ini agak berlainan sedikit. Taburan hujan di Seluruh Malaysia meningkat. Jadi, terkenalah negeri-negeri yang lainnya termsuklah Selangor menerimahujan yang agak banyak. Mudah-mudahan hujan itu adalah rezeki untuk hamba Allah keseluruhannya dan bukan di sebaliknya.

Dalam suasana yang sentiasa mendung ini, "kilang inkubator" saya telah menerima pelawat baru dari Pertubuhan Peladang Kuala Selangor. Saya telah dihubungi oleh En Ubaidillah sejak beberapa hari yang lepas. Kedatangan beliau dengan "Boss" beliau, Puan Roziemah Md Diah beserta dengan bakal pemilik inkubator (maaf saya lupa untuk mencatit nama) tiba sekitar jam 12 tengahari seperti yang dijanjikan.
Alhamdulillah, tanpa membuang masa, saya memberi sedikit penerangan berkaitan dengan peranan dan fungsi inkubator keluaran saya. Saya bersyukur kerana, pada ketika kedatangan rombongan PPK Kuala Selangor tersebut, memang tanpa dirancang, namun suasana di premis saya ini penuh dengan unit-unit inkubator yang telah siap ditambah pula dengan stok-stok bahan utuk binaan inkubator yang agak berselerak. Maksud saya di sini ialah, saya bukan melakukan pemasangan secara seorang diri tetapi dibantu oleh seorang rakan saya.

Kekadang agak sukar untuk menyatakan sesuatu yang pada pekiraan seseorang bahawa, kerja-kerja sedemikian agak mustahil untuk dilakukan di rumah-rumah terutamanya di dalam kawasan taman. Seperti yang saya katakan pada posting yang sebelum ini, di dalam serba kepayahan ini, saya cuba kuatkan semangat untuk berkompromi dengan "rumah" bertukar menjadi "pejabat" untuk seketika waktu sahaja sehingga keadaan mengizinkan saya melakukannya kerja-kerja pembuatan inkubator ini di premis yang sewajarnya.

Kalau dulu saya rasa agak kekok untuk menyatakan keadaan sedemikian namu sekarang sudah menjadi sebati, namun tidaklah sampai saya menjadikan suasana ini berkekalan. Apa yang pasti, saya sentiasa berterus terang dengan semua pelanggan dan bakal pelanggan saya untuk menyatakan sesuatu yang HAK. Tidak ada "kekhilafan". InsyaAllah!

Memendekkan cerita, setelah penerangan ringkas (secara sepintas lalu) diberikan, Encik Ubaidillah, Puan Roziemah serta bakal pemilik inkubator akan menghala ke Beranag untuk melawat "Ladang Seri Bumi Ternak" milik En. Zul Helmi. Hajat untuk melawat ladang tersebut telah di sampaikan kepada En Zul, bahawa kedatangan rombongan PPK Kuala Selangor tersebut adalah sekadar meninjau kaedah-kaedah penternak ayam-ayam kampung & Belanda serta ayam mutiara. Sehingga ke saat posting ini ditulis, saya kurang pasti apakah perkembangan seterusnya dari Ladang Seri Bumi Ternak.

Harap-harap En Zul Helmi membantu dan memberi kerjasama yang baik dengan rombongan tersebut.