Perlunya Kepada Penyelenggaraan Inkubator Anda

ssalamulaikum dan selamat bersua kembali para pembaca sekalian. Semoga anda semua sihat dan ceri selalu.

Posting kali ini ringkas sahaja. Ianya berpandukan kepada hanya 2 keping gambar sahaja. Saya menceritakan hakikat sekiranya anda inginkan peratusan penetasan yang tinggi, anda perlulah memastikan Inkubator anda diselenggarakan sebaik mungkin.

Saya sebagai pembuat mesin penetas telor Automatik sepenuhnya, selalu menyarankan kepada setiap pembeli inkubator keluaran saya supaya rajin membersihkan inkubator dalam skala yang agak kerap. Oleh kerana inkubator buatan saya adalah dari bahan plywood, maka setiap kali untuk membersihkan, hanya sekadar menggunakan "wet cotton" yang diperapkan pada bahan antiseptik, dan lap sahaja di merata bahagian , dan diarkan ia kering secara tersendiri menggunakan kitaran udara adau dengan menjemurnya ditengah panas sehinggan betul2 kering.


Pernah satu ketika dahulu saya menceritakan perihal seorang pengguna yang mengalami kemerosotan yang agak ketara peratusan penetasan. Setelah diamati, sebenarnya masalah ketidak-bersihan di dalam chamber inkubator adalah punca utama yang menyebabkan penurunan peratusan. Ini kerana terdapat beberapa faktor atau penyebab. Antaranya ialah pembiakan bakteria dan hama yang paling cepat serta masalah perdaran udara/kelembapan yang sangat tidak seimbang.

Sebagai contoh, sekiranya inkubator anda adalah dari jenis forced-air atau circulated-air, maka sudah pasti inkubator anda dipsang dengan kipas untuk mengedarkan udara panas di dalam ruang. Tetapi, sekiranya daun kipas itu sudah terlalu kotor, maka pemusing daun kipas menjadi perlahan kerana terlalu banyak habuk2 yang melekat padanya.



Perlahannya pergerakan kipas, maka sudah tentu aliran udara panas yang sepatutnya akan menjadi tidak efisyen.

Gambar yang saya sertakan ini, terbukti dan menyokong kenyataan saya sebelum ini dan juga yang sedang anda baca ini.

Antara benda yang senang melekat pada kipas/motor/dinding dan sebagainya ilah kesan dari bulu-bulu anak yang baru menetas tersangkut pada dinding
dan macam-macam tempat. Lama kelamaan, kotoran ini menjadi tebal dan menjadi amat tidak teratur dan tidak selesa.

Maka dengan ini, saya syarankan sekali lagi supaya anda semua mesti rajin untuk membersih dan membuat penyelenggaraan ke atas semua inkubator anda terutamanya diruang-ruang yang susah digapai.

Semoga dengan sedikit saranan ini, penetasan inkubator anda kembali meningkat peratusannya.


0 comments:

Post a Comment