Usaha Gigih Pengusaha Veteran

Dua hari yang lepas, saya berkesempatan berkunjung ke rumah/ladang ternakan milik pelanggan yang pernah membeli mesin penetas telor model MI-103. Tujuan asal yang sebenarnya ialah ke ladang milik Zul Hilmi Kamarudin di Branang Selangor. Tujuan asal juga adalah untuk membaiki permasalahan suhu yang tidak stabil pada inkubator milik En Zul.

Oleh kerana saya lebih selesa ke Branang melalui Pekan Semenyeh melalui jalan Bangai lama, saya singgah sebentar di salah sebuah rumah milik salah seorang dari pengguna mesen penetas telor buatan saya. Saya kurang ingat nama penuh pemilik inkubator tersebut yang memang bekerja sepenuh masa berladang. Saya sering memanggil pelanggan saya itu sebagai "WAK" sahaja. Orang tempatan yang berketurunan Jawa. Memang agak pekat "ngomong" Jawannya dengan saya. Yang saya kenal ialah anak kepada Wak, yang bernama En. Saifudin yang bekerja dengan Utusan Malaysia. Dengan En Saifudinlah saya sering berurusan di waktu-waktu awal perbincangan dulu. Segala maklumat berkaitan dengan kaedah menggunakan mesin tersebut diperjelaskan kepada En Saifudin dan juga adiknya sambil diperhatikan oleh Wak dan adiknya, dengan sesekali mencelah.


Alhamdulullah, semuanya berjalan lancar. Sewaktu saya berhenti untuk melihat perkembangan penternakan Wak, Wak hanya bersendirian di rumah. Barangkali sedang berinteraksi dengan "anak tetasan" batch pertama menggunakan mesen penetas telor kerana kelihatan Wak tergesa-gesa muncul setelah menerima sapaan saya. Terus saja saya bertanya Wak aka keadaan mesin penetas tersebut, dan dengan wajah yang selalu ceria Wak menjawab,OK, belum ada apa-apa masalah. Penetasannya cukup baik! Ujar Wak dengan bersungguh-sungguh.

Pada awalnya saya tertanya-tanya di manakah letaknya mesin penatas telor yang saya ada terdengar operasi kipas yang sedang berputar. Rupa-rupanya di salam rumah diruang tamu sahaja.

Jelas beliau, beliau cukup gembira denga prestasi mesin penetas telor tersebut. Cumanya Wak ada mempunyai sedikit masalah untuk mendapatkan telor berbanding dengan kapasiti mesin. Saya menasihati Wak agar kesemua baka-baka ayam dikumpul di dalam reban yang dibina khusus untuk tujuan pembakaan. Apa yang beliau praktiskan sekarang ialah membiarkan ayam-ayam baka tersebut bebas bergerak di dalam kebun/ladang tanpa batasan. Setelah sedikit perbincangan dilakukan, Wak yang pada asasnya telah pun memahami kaedah tersebut akur dengan kaedah yang dinyatakan dan akan berusaha secara yang bersungguh-sunguh untuk memastikan ibu-ibu ayam yang sekitar 60 ekor itu dikurungkan untuk mendapatkan telor yang disenyawakan, seklai gus meningkatkan produktiviti pembakaan.

Setelah agak panjang berbincang dan juga bertukar-tukar fikiran dan pandangan, Wak menjemput saya untuk melihat sendiri hasil usaha beliau. Wak telah pun mencipta
kotak perindukan untuk tujuan nurseri. Saya kagum dengan usaha Wak yang telah menjangkau usia 60 puluhan (barangkali dari raut wajah saja), yang telah menerobosi jurang teknolgi berbanding dengan penternak-penternak ayam kecilan yang lain.

Ini adalah kerana, beliau tidak perlu lagi bersusah payah untuk meninjau-ninjau mesin penetas telor, kerana ianya dijalankan secara otomatik. Wak mempunyai lebih banyak masa untuk mengusahakan ladang beliau yang merupakan mata pencarian asas kepada keluarga beliau. Adalah diharapkan pada suatu hari nanti, dengan berkat usaha beliau, Allah akan mempermudahkan usaha beliau untuk menjadi pengusaha@pembekal pruduk keluaran ayam kampung asli yang unggul, kalau pun tidak di Malaysia, cukup untuk di sekitar tempat tinggal beliau.

InsyaAllah.


0 comments:

Post a Comment