Tips Penternakan Unggas Berskala Sederhana

Salam bahagia dan bertemu kembali dalam alam serba maya ini.

Bagaimanakah agaknya perkembangan penternakan unggas anda? Sekarang ini sudah tiba musim panas. Ramai di kalangan kita merungut mengatakan satu ketika dahulu di kala hujan turun tanpa henti. Itu adalah bulan tengkujuh. Kebanyakan anak ayam yang baru ditetaskan mati dalam beberapa hari saja selepas dipindahkan ke dalam "brooder". Katanya tidak seperti lazimnya, ayam-ayam begitu tahan akan perubahan cuaca. Malah tiada apa yang dipersalahkan kecualilah musim tengkujuh semata-mata. Anak ayam dikatakan tak tahan kepada susana dan persekitaran yang sejuk. Suasana tanah yang lembap. lecak dan berair juga dikatakan antara ayam-ayam dewasa dan tua cepat mendapat penyakit dan pelbagai kerugian lagi akibat cuaca sejuk yang melanda.



Entah! aku sendiri tak pernah ada ayam, maka aku tidak berpeluang untuk menjalankan ujikaji selain mengharapkan belas ehsan kawan-kawan untuk untuk berkongsi kesedihan. Maka dengan tibanya musim panas lagi berbahang ini, adalah diharapkan kegagalan penetasan sudah boleh di atasi kerana anak-anak tetasan sudah tidak lagi terdedah kepada perubahan cuaca yang sejuk yang mendadak, kalaulah cuaca sejuk menjadi faktornya.

Semoga kenyataan di atas merupakan satu stetement, yang betul dan tepat dan menjadi tanda ukur untuk kita sama-sama waspada dan bersiap sedia untuk menghadapi musim tengkujuh yang akan datang. Moga-moga ada kebenarannya.

Namum pada pandangan saya pula, sekadar mengharapkan suasana dan cuaca sahaja untuk menyebelahi kita untuk mendapat hasil yang memuaskan, saya rasa kemahuan itu agak tidak tepat. Mungkin itu adalah salah satu punca atau penyebab, akan tetapi kesedian pengusaha itu sendiri untuk berubah mesti ada. Setelah sekian banyak rekod dan catatan dibuat semasa ternakan dilanda musibah, saya kira sudah tentu penternak sudah membuat pelbagai perhitungan dengan mengambil kira pro dan kontranya. Saya kira langkah-langkah untuk mewujudkan nilai tambah kepada sistem penternakan yang sediaada mesti dipertingkatkan. Kegagalan musim yang lalu hanyalah elok diambil sebagai iktibar sahaja, tidak perlu untuk merasa runsing dan cemas.

Baiklah!

Jadi apakah langkah yang seterusnya? Kepada saya sebagai pembuat inkubator, sudah barang tentu saya hanya boleh berkongsi pendapat dengan teman-teman di luar sana dengan beberapa pendekatan berkaitan kefahaman dengan mesin-mesin dan peralatan yang terdapat di ladang atau reban anda. Sebagai contohnya ialah:

Membezakan antara Mesin Pengeram dan Penetas


Untuk mencapai kadar penetasan yang maksima (optima), elakkan dari menggunakan konsep 2-dalam-1 (2-in-1) di mana penetas dan pengeram mestilah diasingkan. Ini bermakana, untuk menetaskan telor, prosesnya ialah memerlukan kepada pengeraman terlebih dahulu dan diikuti dengan proses penetasan pada step yang seterusnya. Ini adalah kerana suasana kelembapan dan susu adalah jauh berbeza di antara keduanya.

Jadi sebagai penetas yang terbaik, adan mesti mempunyai mesin pengeram dan mesin penetas dalam unit yang berbeza.

Memusingkan Telor

Telor mestilah digerak-gerakan secara yang paling sekata dalam skala waktu yang tetap. Andainya telor tidak digerakkan atau dipusingkan, maka ianya akan mengakibatkan terlalu banyak komplikasi kepada pertumbuhan embrio di dalam telor. Dengan itu, kaedah yang terbaik dan paling mudah ialah menggunakan Automatic Egg Turner. Menggunakan kesemua jenis inkubator keluaran Niche Strategy Marketing, ianya telah dilengkapi dengan "automatic egg turner" sepenuhnya. Anda tidak lagi perlu untuk memikirkan waktu-waktu yang sesuai untuk memusingkan dengan tangan secara manual. Jimat masa, kos dan tenaga.

Candling

Perkara yang paling dipandang remeh oleh penternak ialah kegagalan membuat "scanning" kepada setiap telor yang sedang diramkan. Tempoh atau waktu terbaik untuk membuat "candling" ialah pada ketika telor telah diramkan pada 1/3 dari tempoh pengeraman yang sepatutnya. Terdapat 3 keputusan sahaja selepas sesuatu candling dibuat iaitu, telor yang mempunyai pertumbuhan embrio yang sihat, telor yang mempunyai embrio yang cacat atau mati dan telor yang tiada embrio lansung.

Pengawalan Kelembapan

Ini juga perkara yang selalu dipertikaikan oleh sebilangan besar penternak. Mereka sudah cukup selesa dengan memiliki CAEM thermostst yang cukup berkualiti digandingkan dengan jangkasuhu digital. Memang tidak dinafikan CAEM adalah yang terbaik untuk inkubator, akan tetapi untuk menetaskan telor, tetapan kelembapan adalah jauh lebih penting berbanding dengan keperluan suhu. Untuk itu, menggunakan sebuah Hygrometer yang mudah-alih adalah perlu untuk meningkatakan kadar penetasan. Ianya memang terbukti.
Jangkasuhu untuk perbandingan

Kadang-kadang sering kali kita bergantung harap kepada satu-satunya jangkasuhu yang dipasang pada inkubator milik kita. Kita kadang-kadang mengatakan suhu di dalam chamber adalah sejuk atau panas yang melampau sedangkan yang sebenarnya ialah jangkasuhu yang dipasang adalah telah rosak. Dan kadang-kadng juga mengatakan sistem pemanas yang rosak. Namun, sekiranya kita mempunyai satu jenis jangkasuhu yang mudah-alih, maka kita sudah tentu dapat membuat perbandingan sebelum kita membuat sebarang keputuasan. Untuk itu, menggunakan jangkasuhu seperti "Spot Check Thermometer" dari Brinsea ini adalah lebih praktikal.

Pemotong Paruh (Debeaker)

Berapa banyak kah ayam-ayam dewasa dan anak-anak ayam anda mati setiap hari? Yang pastinya anda sering kali menyalahkan asal-usul anak ayam atau baka ayam itu sendiri atau ada juga yang menyalahkan yang ternakan mereka itu kurang zat itu dan kurang zat ini. Yes! anda tentu gembira dari awal lagi kalau anda dapat tahu bahawa kesemua ayam-ayam di dalam reban itu bebas dari bentuk ayam laga atau spises ganaz yang suka patuk-mematuk juga anda memang bersedia untuk memberikan makanan yang mempunyai zat-zat tertentu yang membolehkan anda mengelakkan ayam dari berlaga dan mematuk! Tapi adakah anda pasti?

Yang terbaik ialah menggukan "debeaker" untuk memotong paruh-paruh anak-anak unggas semenjak dari umur beberapa hari sahaja. Debeaker keluaran Brinsea ini telah terbukti menghindarkan masalah-masalah yang diceritakan di atas.


Kesimpulan:

Semoga dengan sedikit pembahruan di dalam mempertingkatakan keupayaan menetaskan telor, perkara-perkara yang disarankan di atas mestilah diambil-kira. Anda sudah selalu membuat pelbagai bentuk usaha, tetapi usaha anda mungkinnya berkisar di dalam skop yang kecil dan limited. Perubahan Paradigma mesti dilakukan untuk membawa anda ke satu tahap yang lebih mantap di mana problem-problem yang lepas hanyalah bagus untuk diambil sebagai iktibar sahaja. Katakan kepada diri anda, sekali gagal bukanlah bererti untuk anda terus kuburkan matlamat anda yang telah anda tanamkan selama ini.

Kepada sesiapa yang berhajatan untuk mendapatkan khidmat atau peralatan di atas, bolehlah majukan terus pertanyaan kepada saya samada e-mel atau menelefon. Saya terlalu amat bersedia untuk berbincang. Ada sebahagian dari peralatan tersebut hanya sesuai untuk digandingkan dengan mesin keluaran Niche Strategy Marketing sahaja dana ada sebahagian darinya sesuai untuk semua.
Anda masih banyak lagi peluang. Cumanya, berbekalkan mental semata-mata kurang memadai. Fizikal pun perlu apatah lagi keperluan membuat sedikit anjakan modal untuk terus berjaya.

Semoga anda berada dipuncak kejayaan selepas daripada ini. Moga-moga diizinkan Allah!.
        


1 comments:

Anonymous said...

terima kasih diatas penerangan.ini mcm kene panggil mentor.

Post a Comment