Membaiki Kerosakan Inkubator

Sedikit sibuk dengan tugasan untuk menyiapkan kerja-kerja di beberapa lokasi termasuk Proton dan MINT (dulu2nya dipanggil PUSPATI - MALAYSIAN NUCLEAR AGENCY). Dalam kesibukan berkejar ke sana dan ke mari di samping dengan kerja menyiapkan beberapa unit Mini Inkubator MI-103D, saya telah disapa melalui panggilan telefon dari Jabatan Veterinar Paya Jaras. Hamba Allah itu memberitahu hasrat jabatan untuk mempelawa saya membaiki kerosakan pada sebuah inkubator "Petersime" yang perlu untuk dijalankan dalam waktu yang singkat ini.

Kalau hendak dikirakan sibuk, memang saya fikir saya kena dropkan dulu kerja yang dipelawakan itu, akan tetapi, bila mengenangkan akan bertapa sahabat itulah yang banyak mendorong saya untuk memperluaskan cabang perniagaan saya khususnya yang berkaitan dengan kemahiran. Lantaran itu, setelah berbincang dan meneliti permasalahan, saya pun memulakan kerja membaik-pulih mesin pengeraman (inkubator) (sila lihat gambar dibawah).

Melihatkan keadaan gambar, memang mesin tersebut agak tidak tersusun dan tidak bersih. Maklum sajalah, sejak sekian lama tidak terusik (barangkali ada kot dalm tempoh hampir 1 tahun terabai), terdapat beberapa kesan kecacatan yang berlaku seperti ketirisan bumbung dan kebocoran paip air sejuk (chiller). Ditambah pula, keseluruhan sistem tidak dapat berfungsi dengan sepenuhnya termasuklah sistem elektrik.



Antara kenapa mesin pengeram tersebut tidak berfungsi ialah disebabkan masalah heater, blower motor, ventilation fan, humidity dan temperature controller yang tidak berfungsi.

Menggunakan kemahiran yang ada, keseluruhan mesin tersebut telah dapat dipulihkan kepada keadaan asal. Sebelum melangkah pulang, saya sempat menunjukkan cara-cara dan kaedah untuk membuat setting pada mesin pengeram tersebut yang sudahpun hilang "manual"nya. Setelah itu, saya meninggalkan bilik tersebut dengan perasaan yang sungguh lega dan cukup-cukup berterima kasih kepada pegawai tersebut.



8 comments:

junaidi @ Jerun Roku said...

wah... memang besor sungguh incubator ni abg bedin.. aber dok dang nok ikut ari tu... doh bila nok buat incubator hok besor gining..?
ahakss

Al-fakirilallah said...

InyaAllah, doakan saya. Manalah tahu, satu hari nanti, sebelum saya meninggal, saya akan tinggalkan satu benda yang boleh memanfaatkan ramai orang. Saya tidak fakeh dalam agama, namum saya fakeh dalam ilmu teknologi seperti ini. Klu ada hamba Allah nak pasang inkubator besor2, pakat2 lah kita bersusaha bersama-sama.

junaidi @ Jerun Roku said...

insyAllah... mana tau leh JV ramai2 buat IKS Incubator.. Kita supply seluruh mesia dan .. kalau leh seluruh dunia.. MADE IN MALAYSIA

Al-fakirilallah said...

Baik sangatlah cita-cita itu. Jadikan ia sebagai Fardhu Kifayah. Mudah2an, semangat tuan berpanjangan dan sentiasa dipermudahkan oleh Allah swt.

Peminat said...

Assalamualaikum,penetas telur yang saya pesan belum sampai lagi!!!! 01124272081/0195790144

Peminat said...

Assalamualaikum,penetas telur yang saya pesan belum sampai lagi!!!! 01124272081/0195790144

Peminat said...

Saya order dari abang bedin jusuh

Post a Comment