Sedikit Informasi Berkaitan Dengan Tray Telor

Di sini dipaparkan beberapa kedudukan yang menunjukkan keadaan dan saiz sebenar tray telor keluaran kami yang kami padankan khusus untuk pengeram telor keluaran kami. Sehingga sekarang ini, kaedah ini adalah yang paling sesuai untuk inkubator keluaran kami.

Walaupun "feature" sebenar menghampiri inkubator "SPORTMAN", namun kami hanya mengambil apa-apa yang praktikal untuk disesuaikan dengan keadaan tempatan dan juga membuat penambah-baikan di mana perlu, khususnya apabila melibatkan penjimatan kos.



Terbukti, kaedah ini merupakan sebahagian dari cara untuk kami menurunkan harga inkubator keluaran kami di samping kami sentiasa dari semasa ke semasa membuat kajian untuk menurunkan kos inkubator keluaran kami tanpa sedikit pun berkompromi dengan mutu (quality). Malahan, kami dapat mempertingkatkan kualiti inkubator keluaran kami buat julung-julung kalinya dengan menukarkan "heater" kepada yang lebih sesuai dan tinggi mutunya tanpa sedikit pun kami menaikkan harga inkubator, walaupun peningkatan harga yang cukup tinggi dari segi pembelian "heater" itu sahaja.


Namun, itulah pengorbanan yang kami terpaksa lakukan khususnya untuk tidak memberikan masalah kepada para pengguna/pemilik inkubator keluaran kami.


Sedikit penerangan dengan kapasiti/muatan telor untuk model MI-103S/D/E (model 3 tingkat).

  1. Setiap tingkat terdapat 2 tray yang diperbuiat dari bingkai aluminum digandingkan dengan dawai halus.
  2. Tray yang pertama mempunyai 4 jalur/longkang
  3. Tray yang kedua mempunyai 3 jalur/longkang.
  4. Jumlah keseluruhan jalur adalah 7
  5. Setiap jalur memuatkan maksima 15 biji telor ayam kampung yang standard (gambar menunjukkan telor ayam bandar - gred B yang muatannya ialah 14 biji kerana saiznya yang agak besar dengan telor ayam kampung)
  6. Maka, keseluruhan muatan untuk satu tingkat ialah sebanyak 105 biji telor ayam kampung.
  7. Jumlah maksima untuk 3 tingkat ialah 315 biji ayam kampung.

Sekiranya digunakan untuk menetaskan telor puyuh, menggunakan kaedah ini membolehkan muatan melebihi 700 biji telor sekiranya dibuat 3 tingkat. Akan tetapi, kebiasaannya, kami khususkan kepada 4 tingkat kerana perbezaan saiz telor yang ketara. Dengan itu, untuk telor puyuh, muatan sebenar boleh mencapai menghampiri 1,000 biji telor menggunakan kaedah yang dinyatakan di atas.

3 comments:

junaidi @ Jerun Roku said...

salam.. bosss.. memang aku admire giler kat incubator abg bedin ni... amber tgh taruh pitih siket2 le ning.. harap2 masa aku cukup pitih nanti.. harga incubator ni dok naik lagi lah.. hehehe
bayaran bulan tak ada buat ker abg bedin...

Al-fakirilallah said...

Selamat Hari Raya JU, Maaf tak dapt reply mesej ketika berada di KT. Saya sendiri pun kejap je pegi Jutafarm. Salam ngan Pak Sedara jer, pas tu balik. Pack Sangat Beraya nya.

Tentang Inkubator tu, hahahaha, bayar bulan2 tak der, tapi bayar sebulan ader.

Meh datang beraya kat umah di Puchong

junaidi @ Jerun Roku said...

hehehe...ada gok call hari raya ke dua .. masa tu amber ada kat keson che nordin.. jalan nak g papan tu..
dok apa.. amber simpan lah pitih .. cukup jer amber g bagi pitih... biar lah ..brg tak ada lagi pun... takut pitih tu .. g kelain pulok kalau dok kat tgn ni.. hehehe

Post a Comment