Perlunya "Back-Up Power Supply"

"In my country, the electricity is only available for about 4 - 6 hours a day. Sometimes 3 hours only. But there were time where we have no electricity at all for the whole day! This normally happen in the area where the majority are Muslims. This is seldom happen on the other sides. This situation has been dragged for quite sometimes since the goverment changed!"


"We must need muslim food from muslim people. We must rare chicken of our own. But how can we rare chicken in huge quantity. I explored internet daily looking for incubator, now I know that incubator works with electricity. I wanted to buy but how can I use the incubator where the supply of electric is very inconsistant?"

Sahabat-sahabat sekelian. Itulah delima seorang insan yang pernah bertandang ke rumah saya. Pernah menetap di Malaysia dan sekarang sudah pulang ke Nigeria. Apabila mendegar sedikit sebanyak rintihan dan kepedihan yang dialami oleh penduduk-penduduk Islam di sana, hati ini sungguh hiba. Kekadang tu, saban hari insan tersebut "called" bertanya sedikit sebanyak untuk berkongsi idea, bagaimanakah untuk beliau meneruskan kerja dakwah mereka untuk menyediakan sumber makanan halal di negeri mereka yang kini di monopoli sepenunnya oleh warga buka Islam.

Lalu berceritalah insan ini untk memiliki satu set generator set yang bersaiz besar bukan sekadar untuk inkubator, malah untuk membekalkan elektrik keseluruh rumah mereka yang keluarga mereka yang berdekatan. Pening juga saya memikirkan kewajarannya memadangkan kosnya yang tinggi berbanding dengan kemampuan kewangan (hasil dari pemerhatian saya saja)

Namun, hakikat yang cuba saya sampaikan di sini dalam kontek kita penternak di Malaysia. Walaupun negara kita aman damai dan boleh dikatakan semenjak akhir-akhir ini, soal bekalan elektik terputus (di tempat saya di Puchong le) amat jarang berlaku hatta di waktu hujan lebat dan guruh petir sekali pun. Namun adakah ini satu gerenti yang bekalan elektrik tidak akan terputus? Saya tidak berfikiran demikian. Bila-bila masa saja boleh berlaku.

Sedikit kita imbau akan keperluan perternakan moden ini. Hampir kesemuanya memerlukan bekalan elektrik terutamanya penternakan ayam (unggas) khususnya diperingkat penetasan dan perindukan. Diperingkat ini, keperluan kepada bekalan elektrik adalah sesuatu yang WAJIB. Hatta dikatakan (kalau mengikut standard keluaran inkubator bersaiz mega), ketiadaan elektrik melebihi 1 jam sahaja sudah cukup untuk menyebabkan janin yang terhasil/terbentuk (embrio) akan rosak seterusnya akan menetaskan anak yang cacat kalau pun tidak mati.

Ini phenomena yang biasa berlaku. Mungkin ketiadaan bekalan elektrik berlaku disebabkan oleh litar pintas, mungkin juga disebabkan oleh terlebih bebanan (O/load) di sesuatu bahagian. Kesemuanya ini akan mengundang masalah kepada keseluruhan sistem penetasan dan perindukan. Jadinya apakah reslolusi sebagai seorang penternak? Membiarkan inkubator dan nurseri box tanpa bekalan elektrik adalah AMAT-AMAT membahayakan dan merugikan. Setelah melabur beribu ringgit dengan pelbagai persiapan ladang dan reban, kita kian terlupa akan bencana yang mungkin berlaku!

Seharusnya, sekiranya sesorang itu betul-betul mengushakan perusahaan yang melibatkan penetasan dan perindukan yang berskala komersial, peralatan untuk Bekalan Elektrik Tambahan mestilah diadakan diperingkat paling awal dan tidak perlu untuk dikompromi. Ini terlalu mengindang risiko yang diluar-jangka.

Untuk itu, adalah langkah yang paling bijak dengan mengusahakan sedikit modal untuk mendapatkan 1 set Generator yang agak sepadan dengan keperluan. Di pasaran sekarang ini, terdapat pelbagai jenama dan model untuk dibuat pilihan. Anda boleh memikirkan untuk mendapatkan generator set dari jenis electric starter atau menlalui manual starter. Bagi yang mempunyai bajet yang lebih, menggunakan generator set yang mempunyi sungsi electric starter adalah pilihan yang bijak.

Dengan memiliki electric starter generator set, anda berpeluang untuk menyediakan sepenuhnya satu set PENGERAMAN/PENETASAN & PERINDUKAN yang betul-betul berfungsi secara automatk sepenuhnya. Anda tidak perlu bimbang samada bekalan elektik TNB terputus atau pun tidak. Yang pastinya anda mempunyai bekalan tambahan bersumberkan Generator Set. Namun ianya memerlukan sedikit pengubah-suaian untuk menjadikan generator set anda berjalan secara automatik sekiranya bekalan TNB terputsus pada bila-bila masa.

Kaedah yang dinamakan sebagai remote start atau auto start adalah perkara yang biasa. Yang pentingnya ialah kewajaran untuk anda memiliki "BACK-UP POWER SUPPLY" adalah amat-amat perlu