Sempitnya Pandangan Aku....Rezeki Di Depan Mata...



Salam bahagia sekali lagi pengunjung sekelian. Mudah2an anda semua ceria di petang Jumaat yang mulia ini (Sewaktu posting ini dinukilkan). Saya sedang menikmati kemudahan wireless percuma di Pantai Teluk Cempedak, Kuantan Pahang. Padahal saya punya Celcom ada, cuma mencuba ngetes kelajuan Free WiFi oleh MPK & Mc Donald.

Kenapa yang free macam ini jarang diperolehi di Lembah Kelang? Walhalnya kalau di Pantai Timur ni (dalam kawasan pekan lah) ianya amat senang diperolehi. Sebagai contohnya, di Daerah Kuala Terengganu sahaja, terdapat 26 masjid yang terpilih menyediakan khidmat wifi percuma. Hebat tu!

OK STOP PASAL itu. Hahaha...

Semalam hari terakhir saya berada di Kuala Terengganu setelah 2 minggu di sana. Semalam juga merupakan penghantaran terakhir batch pertama keluaran inkubator sulong dari Pantai Timur yang ke - 10. Penerima bertuah itu ialah saudara Tarmizi yang merupakan seorang peniaga kedai binatang ternakan (betul ke perkataan aku nih!). Orang putih kata "Pets Shop". Beliau mengusahakan Pets Shop di Kampung Tok Kaya, iaitu berhampiran dengan simpang Empat Jalan Utama Kuala Terengganu - Kota Bharu. Besar sungguh Pets Shop beliau.

Sebenarnya En. Tarmizi merupakan pembekal anak ayam dan makanan ayam kepada Jutafarm dulu dan sekarang. Maka Encik Tarmizi telah diperkenalkan kepada saya melalui Embong, Pengurus Jutafarm, yang juga merupakan Pak Saudara saya sendiri. Mungkin pada asalnya En Tarmizi merasa hairan. Pada 7 8 bulan yang lalu, Jutafarm adalah pembeli anak Ayam Belanda yang paling aktif dari Pets Shop En Tarmizi. Boleh dikatakan setiap minggu, Jutafarm mengangkut anak Ayam Belanda.

Akhirnya, beberapa bulan yang lalu, Jutafarm merupakan pembekal anak Ayam Belanda kepada Pets Shop milik Tarmizi. Kuantitinya pun agak banyak sekali, melebihi 200 ekor setiap minggu. Jadi atas kerana intu mungkinnya (aku tak pernah tanya Pak Sedara aku pun!) mula menaruh minat untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan dengan mesin penetas telor. Walhal, En Tarmizi memang sudah dan pernah memiliki mesin "penetas" telor yang "manual" yang di beli dari Kelantan katanya. Murah!

Cerita selanjutnya aku tidak mahu tokok tambah! Aku memang tak tau langsung. Hanya yang aku tahu, pada suatu hari En Suhaimi iaitu pemilik Jutafaram telah menelefon aku bertanyakan kesediaan aku untuk bercakap dengan En Tarmizi. Biasanya aku merenima sahaja sesiapa yang ingin bertanyakan. Tanpa bercakap panjang lebar, En Tarmizi terus sahaja menyuruh aku menghantar set inkubator secepat mungkin. Oleh kerana terbeban dengan jadual pemasaran, aku gagal menghantar kepadanya dalam waktu yang dijanjikan. Hampir seminggu terlewat, hinggalah semalam aku ada sedikit kelapangan. Lantas En Tarmizi menyuruh aku menghantarnya secepat mungkin, kerana pelanggan telah sedia menunggu.

Itulah dia, sedikit untuk renungan, di mana untuk pengetahuan rakan-rakan semua, Pets Shop En Tarmizi tiada beza dengan Pets Shop yang lain. Dia menjual pelbagai benda untuk penternakan. Aku pernah meninjau di sebuah kedai milik seorang peniaga Cina, tidak jauh dari situ. Tapi tuan kedai tersebut terang-terangan menolak mengatakan benda-benda macam ini jarang diperlukan oleh penternak.

Itulah orang kata, "Lain padang, lain belalang, lain orang lain cara dia merancang". Maka aku simpulkan, kalu hendak maju, mestilah rajin. Tetapi JANGANLAH hanya rajin meng"ANDAI"kan sahaja. Seperti yang telah aku lakukan kepada En Tarmizi. Aku mengandaikan dia tidak mahu kerana kedai Pets Shop yang lain tidak mahu membelinya.

Aku bukan mempelajari sesuatu yang baru, namun aku telah melaksanakan apa yang aku selama ini mengandaikan!

Semoga tidak akan menjadi manusia yang suka membuat andaian yang pelik-pelik.



0 comments:

Post a Comment