Teknologi ICT Memang Amat Perlu Bagi Peniaga Kecil Seperti Aku

Assalamulaikum teman-teman penternakan dan juga pelayar blog medanusahawan sekalian. Bersua kembali untuk sama-sama kita kongsi apa yang patut, mudah-mudahan memberi manfaat hendaknya.

Seperti biasa, mutakhir ini aku sering sangat keluar dari kawasan (out station). Sesuatu yang memang banyak kelainan dengan corak kerja atau urusan perniagaan aku sebelum ini. Struktur atau juzuk perniagaan yang memang berbeza dengan perniagaan yang terdahulu, telak memaksa aku melipat-gandakan corak pemasaran. Kalau dulu, pelanggan perniagaan aku adalah hanya melibatkan Proton, Perodua dan sebahagian kecil Vendor-vendor kedua-dua pengeluar kereta Nasional itu, kini juzuk pelanggan perniagaan aku jelas sekali berbeza. Ianya bertebaran di merata tempat di seluruh pelusuk tanah air, termasuk Sabah & Sarawak.




Skop penerniagaan aku kali ini memang memerlukan aku banyak mengembara, tidak sahaja terhad kepada bandar-bandar seperti perniagaan yang lazimnya aku lakukan, malah aku sering kali meredah hutan dan kawasan-kawasan penempatan yang jauh-jauh di pendalaman. Bertambah seronok rasanya dapat melihat sendiri bertapa indahnya negara beriklim tropika ini. Baru terasa yang Malasyia ini indah. Walaupun berkembara bersaorangan, tetapi teknologi sekarang ini sedikit sebanyak telah mengurangkan keresahan dan keboringan. Teknologi ICT telah membolehkan aku "stay-up-todate" apa juga informasi.




Mutakhir ini, aku sentiasa pastikan gadget-gadget teknologi komunikasi diguna-pakai dengan sebaik mungkin. "Well-equipped"! Kena ada kamera digital, kena ada mobile broaband, kena ada wireless network, kena ada GPS dan juga mobile printer. Cuma yang aku kurang sekarang ini ialah "Ham Radio". Mana tau kot-kot di dalam hutan yang pekat, tiada langsung apa-apa frekuensi telekomunikasi untuk berhubungan.

Seronok juga menggunakan teknologi GPS terutama apabila mengembara. Kurang sikit menggunakan bil-bil mobile fon. Andaikata alamat yang diberikan adalah tepat dan kita sedikit "kena bijak" untuk membuat "entry search", maka untuk sampai ke destinasi adalah amat mudah! Terima kasih kepada Garmin Mobile XT. Terima kasih juga kepada mobile phone murah aku SAMSUNG OMNIA Pro! Walaupun murah, digandingkan dengan Windows Mobile 6.5, ternyata komunikasi menjadi lebih hebat tanpa memerlukan gadget GPS yang khusus. Cara kerjanya adalah sama seperti Blackberry!

Malahan selain dari dilengkapi dengan gadget GPS, Samsung OMNIA Pro juga dilengkapi dengan sistem kamera digital yang cukup canggih bagi aku. Kamera yang dilengkapi dengan "Smile features" cukup unik. Lepas ini, akan aku papaskan hanya "ayam-ayam" yang betul-betul senyum saja dimasukkan dalam blog ini. Sebabnya Smile photo ini emerlukan senyuman yang asli, bukannya senyuman yang dibuat-buat! Hahaha..boleh ke ayam senyum. Macam mana pulak rupanya kalau ayam yang tidak senyum!

Esok....akan aku sambungkan cerita pasal seorang pembeli inkubator di Nenasi Pahang yang sedang mempelajari selok belok teknolgi penetasan yang unggul.




0 comments:

Post a Comment